200208194 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Pienmeijeri elää ja yrittää kuin gallialaiskylä

Julkaistu: 16.12.2002 14:27

Eurooppalaiset kittijuustot tuorein satsaus tulevaisuuteen

Vuonna 1989 perustettu Juustoportti on yksi meijerialan valopilkuista. Pohjalaisyritys on kasvanut tasaisen varmasti normaalista maitotilasta 65 henkeä työllistäväksi ja tänä vuonna 11,5 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittäväksi maitoteollisuuden erikoisosaajaksi.

– Elämme kuin pieni gallialaiskylä. Taistelemme kovasti omasta reviiristämme ja pelkäämme vain, että taivas putoaa niskaamme. Tuo pudotus voi tällä alalla olla jokin bakteerijuttu, tulipalo tai pienen pieni virhe kuukausia kestävässä juustojen kypsytyksessä, toisen polven toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari puntaroi ja viittaa meijerialan parin vuoden takaiseen epäonneen listeriabakteerin kanssa.

– Vaikka kaikki tehdään täysin tarkkojen hygieniaohjeiden mukaan, sellainen bakteeri saattaa tulla ihan mistä vain, vaikka jonkin meijerikoneen tiivisteestä asennusvaiheessa. Sitten kaikki on mennyttä.

Maidostakin syntyykorkeaa teknologiaa

Juustoportti löi itsensä läpi leipäjuustollaan. Sen jälkeen valikoimaan ovat tulleet mozzarella-, feta- ja erikoisjuustot sekä jogurtit.

Tulevaisuudessa kasvua haetaan erikoisjuustoista, jotka ovat Keski-Euroopassa arkipäivää. Näitä pahalta haisevia ja hyvältä maistuvia kittijuustoja saatetaan valmistaa vuosikin kivikellarissa hiljalleen kypsytellen.

Jotain korkeasta jalostusasteesta kertoo sekin, että juustokiekkoja harjataan Torres-punaviinillä. Pullojen mukana tulevia maskottihärkiä on varastossa jo monta jätesäkkiä. Oikeaoppista juusto-osaamista on haettu Sveitsistä, josta juustomestari Edi Wägeli on tullut Jalasjärvelle mestaroimaan.

Vuonna 1993 yritys palkittiin vuoden suomalaisen elintarvikkeen kehittäjänä bifisoft-hapanmaitotuote, joka on jogurtin ja rahkan välimaastosta.

– Pyrimme tuomaan markkinoille kuukausittain jotain uutta ja haluamme olla kiinni kasvavissa tuotteissa. Fetan kysyntään emme reagoineet riittävän nopeasti, mutta mozzerellassa olemme lähes markkinajohtaja. Jos ihmiset ovat valmiita maksamaan kännykkälogoista ja soittoäänistä, niin miksi ei jogurtista maksettaisi hieman normaalia enemmän, Keski-Kasari kiteyttää Juustoportin toimintafilosofiaa.

Juustotietokeskustaukopaikkana

Juustoportti on perheyritys, jonka juuret ulottuvat vuoteen 1965. Tuolloin Keski-Kasarin tilalle hankittiin Isabella-niminen friisiläishieho, josta sittemmin kehittyi tilan karjan kanta-emo.

Isabellan poikiessa ensimmäisen kerran seuraavana vuonna, aloittivat Timon vanhemmat Aila ja Martti Keski-Kasari samalla viikolla pohjalaisen leipäjuuston valmistuksen. Nykyisin Timo ja vaimo Marjo Keski-Kasari ovat Juustoportin pääyrittäjiä yhdessä Timon veljen Pekan ja hänen vaimonsa, Ritva Keski-Kasarin kanssa.

Tampereen ja Vaasan tien puolen välin tienoilla Jalasjärven Juustoportin kahvilajuustolan parkkipaikka on lähes poikkeuksetta autoja täynnä. Yritys pitää "messuja" ympäri vuoden omassa taukopaikassaan. Vuotuisesti kävijöitä on noin 600000.

– Vaikka suuri yleisö tietää meidät tämän paikan perusteella, tuotannosta täällä ei tehdä kuin muutama prosentti. Pääpaikka on täysin uusi meijeri Jalasjärven keskustassa. Tämä on meidän tuotteille juustotietokeskus, näyteikkuna ja messut ympäri vuoden, kuvailee toimitusjohtaja.

Juustoportti Oy

Perustettu 1989.

Omistus: Keski-Kasarin perhe.

Liikevaihto 2001: 8,3 miljoonaa euroa.

Liikevoitto 2001: 0,5 miljoonaa euroa.

Työntekijöitä: 65.

Tuoreimmat osastosta