200207633 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nordea, Sampo ja Radiolinja kehittävät kännykkämaksamista

Julkaistu: 4.12.2002 18:29

Nordea, Sampo ja Radiolinja aikovat yhteistyössä kehittää mobiilimaksamisjärjestelmää, jossa tekstiviestillä tehty ostos laskutetaan asiakkaan pankkitililtä. Maksujärjestelmä otetaan käyttöön ensi vuonna.

Maksutavan on tarkoitus toimia alusta alkaen myös Soneran ja DNA:n matkapuhelinliittymillä. Nordean, Sammon ja Radiolinjan yhteistyön tarkoituksena on kehittää järjestelmästä yleisesti käytetty maksutapa, joten muutkin pankit voivat liittyä järjestelmään.

Maksujärjestelmä on tarkoitettu korkeintaan muutaman kymmenen euron suuruisiin ostoksiin, esimerkiksi myyntiautomaattituotteiden ja matkalippujen ostamiseen sekä pelaamiseen.

Sopimuksia kauppiaiden ja palveluntarjoajien kanssa ei vielä ole, ja Radiolinjan ohjelmajohtajan Mikko Saarelan mukaan maksujärjestelmän julkistuksella on tarkoitus saada neuvotteluja käyntiin.

Radiolinjan ja pankkien nykyisissä järjestelmissä on jo valmiina sovelluksia, joita voidaan käyttää mobiilimaksujärjestelmässä, mutta ohjelmistojen yhteensovittaminen toimivaksi kokonaisuudeksi on vielä kesken.

Suunnitelmien mukaan asiakkaat liittyisivät järjestelmän käyttäjiksi pankin verkkopalvelussa. Tunnistetietona toimisi matkapuhelinnumero, jonka käyttäjä ilmoittaa verkkopankissa.

Mobiilimaksuja varten olisi verkkopankissa erillinen tili, jolle palvelun käyttämiseksi siirrettäisiin rahaa. Suunnitelmien mukaan ostokset laskutetaan välittömästi mobiilitililtä. Mobiilitililtä voi halutessaan siirtää rahat takaisin pankkitilille.

Osuuspankilla jo kilpaileva maksutapa

Osuuspankki julkisti kolme viikkoa sitten operaattori- ja pankkiriippumattoman Digiraha-palvelun, joka myös on tarkoitettu pienten ostosten tekoon kännykällä tai verkossa. Osuuspankin kehitysjohtaja Matti Korkeela ei ainakaan vielä ole kiinnostunut kännykkämaksujen kehittämisestä Nordean ja Sammon kanssa.

– Jos järjestelmässä on mukana kaksi pankkia ja Radiolinja, niin se on vielä aika kaukana yleisestä standardista, Korkeela sanoo.

– Meillä on yksi pankki, jolla on asiakkaina 40 prosenttia suomalaisista. Digiraha-palvelu on jo toiminnassa, ja on palveluntarjoajia, jotka käyttävät sitä maksutapana.

Digiraha-palvelulla maksavia on Korkeelan mukaan tuhansia. Erilaisia tekstiviestillä maksettavia palveluita on jo useita. Useissa järjestelmissä matkapuhelimien tekstiviesteillä tehdyt ostokset on lisätty puhelinlaskuun.

Operaattorit eivät ole halunneet riskiä maksamattomista ostoksista, joten puhelinlaskun kautta perittävät maksut on tilitetty vasta puhelinlaskun maksamisen jälkeen, joskus jopa puolitoista kuukautta ostoksen teon jälkeen. Ongelmana ovat olleet myös työsuhdeliittymät, jolloin mobiiliostosten maksajaksi on joutunut työnantaja.

Tuoreimmat osastosta