2002010538 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kuluttaja odottaa jo hintojen laskuaaltoa

Julkaistu: 2.12.2002 15:00

Vähittäiskaupan ammattilaisten mielestä kaupan tulevaisuuteen suhtaudutaan aivan liian optimistisesti. Kauppaketjujen kasvu ei ole niin paljon yksityisen kulutuksen varassa kuin väitetään.

Yksityinen kulutus on noussut kuluneena vuonna hienoisesti edelleen niin Yhdysvalloissa kuin Suomessakin. Tämä on merkinnyt myynnin kasvua, mutta kaupan kannattavuuden olennaista laskua ainakin USA:ssa.

Amerikkalaisten kuluttajien ostohalut ovat kanavoituneet halpamyymälöihin. Suuret kauppaketjut ovat joutuneet vauhdittamaan myyntiään joulun alla suurilla alennusmyynneillä. Se on huono enne.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että vähittäiskauppa on pumpannut lisämyyntiä hintoja laskemalla. Samalla tavalla autokauppa saavuttaa kuluvana vuonna kappalemääräisen huippumyynnin Yhdysvalloissa. Autoja ostettiin kuitenkin nollakorkoisilla luotoilla, mikä pudottaa myyjien katteita. Tärkeintä oli myynnin kasvu eikä kannattavuuden ylläpito.

Yksityisen kulutuksen hyytyminen näkyy jo maailman suurimpien vähittäiskauppaketjujen tuloksissa. Esimerkiksi hollantilaisen Aholdin tulos on pudonnut rajusti kuuden viime kuukauden kuluessa. Yhtiö julkaisi ensimmäisen kerran tappiollisen neljännesvuosituloksen lähes 30 vuoteen. Merkille pantavaa on, että 75 prosenttia Aholdin tuloksesta syntyy Yhdysvaltojen markkinoilla.

Kaupan kilpailu on kiristynyt ostoinnon laantumisen seurauksena. Tämä on kurjistanut ennen kaikkea velkarahalla kasvaneiden yhtiöiden tulosta. Me pankkiirit lainaamme rahaa ehdoilla, jotka merkitsevät luottokorkojen nousemista sitä mukaa kun lainaajan tulokset heikkenevät. Eli kurjistuvan kurjuutta kasvatetaan, koska rahanlainaajan riski kasvaa. Sopimukset ovat oivallisia pankin, eivät lainaajan näkökulmasta. Kuten oikein onkin.

Kaupan kilpailun kiristyminen näkyy myös Suomessa. Stockmann laajentaa Helsingin keskustan tavarataloaan ja rahoittaa investoinnit kiinteistöjään myymällä. Yhtiö ei enää usko vähittäiskaupan operatiivisen tuloksen riittävän rahoituskuluihin.

Eka-yhtymän raunioilta pelastetun Tradekan vähittäiskauppaketju on ollut myynnissä kohta kaksi vuotta. Tradeka on menestynyt ennen muuta siksi, että sillä on runsaasti alle 400 neliömetrin pienmyymälöitä. Niiden aukioloajat ovat vapaat.

Wihuri-yhtymän omistamat Ruokavarasto- ja Sesto-ketjut eivät ole olleet myynnissä, vaikka niiden elinmahdollisuudet heikkenevät saksalaisen Lidlin puristuksessa. Pienten ketjujen elintila supistuu myös siksi, että kaupan tulos syntyy yhä useammin sisäänostojen mittakaavaetujen myötä. Mitä suurempi myyntiyksikkö, sitä suuremmat ostot.

Kannattavuusongelma muhii kaupan yhtiöissä, joihin on luettava myös amerikkalainen McDonald’s. Pikaruokaketjun myynti on laskenut hintakilpailun kiristyessä. Hampurilaismarkkinoilla ollaankin uloslyöntipelissä: lähteekö McDonald’s kokonaan Suomesta ja jättääkö se markkinat turkulaiselle Hesburgerille?

Kaupan kurjuuden takana on tosiasia: kuluttajat ovat päättäneet aloittaa säästämisen pahan päivän varalle. Säästöraha odottaa deflaatiota eli hintojen laskua.

Nimimerkki on markkinatietolähde.

Tuoreimmat osastosta