200204360 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Haju paljastaa kriisin

Julkaistu: 20.11.2002 15:47

Suuria kriisejä kohtaavat organisaatiot näyttävät toistavan hämmästyttävällä tavalla samoja virheitä. Samat kriisinpahentamisrituaalit toistuvat toimialasta ja maasta riippumatta. Esimerkiksi tilinpitoskandaalin ryvettämä Euroopan komissio, kirjanpitosotkujen nujertama Enron ja teletunnistetietojen sorkkimisesta epäilty Sonera ovat kaikki turvautuneet niin sanottuun ”kakit housuissa” -strategiaan.

KH-strategia on eräänlaisena luonnonvalintana syntynyt primitiivireaktio, joka yleensä tekee organisaation naurunalaiseksi heti, ja johtaa väistämättä surkeaan lopputulokseen. Organisaation johto myös tietää kohtalonsa, mutta koska kyse on perimmäisistä fiilareista eli tunneälyttömyydestä, täytyy strategian vietäväksi heittäytyä täysillä.

KH-strategian konsulttimarkkinat on vallannut tiettävästi eräs Vertteri 3 v. ystävineen. Vertterin ohjeistuksen mukaisesti organisaation on välittömästi kriisin ensimmäisten hajujen levitessä yhtaikaisesti kiellettävä tapahtunut kokonaan ja vieritettävä samanaikaisesti syy jonkun toisen niskoille. Tällainen pieni looginen kompa herättää mukavasti yleisön mielenkiinnon.

KH-strategian toisessa vaiheessa organisaation on etsittävä käsiinsä sisäiset lavertelijat tyyliin ”pikku broidi juorusi, joten turpiin valehtelijalle”. Euroopan komissiossa epäkohtien paljastajan hyllyttämisestä on tullut suoranainen tapa, saman teki Enron kirjanpitosotkuja epäilleelle johtajalleen, ja vastaavanlaisen syyn arvellaan johtaneen myös Soneran tutkimaan teletunnistetietoja. Vertteri tietää, että tappelun aloittaminen vain pahentaa tilannetta, mutta ”Pokemon ei jätä kostamatta”.

Hajun voimistuessa on syytä panna peliin kaikki arvovalta, jonka on kadottanut jo ajat sitten. Yksi keino on vedota sisäisiin tutkimuksiin, jotka eivät ole osoittaneet mitään. Koska sisäiset tutkimukset ovat organisaation omia tutkimuksia, voi niistä kertoa vain sisäisesti eikä edes sisäisesti. Siksi muiden olisi parasta luottaa niihin. Muut eivät valitettavasti ymmärrä asiaa, joten he jatkavat entistä innokkaammin ”ennakkoluuloisten ja vihamielisten syytösten esittämistä” eli jankuttamista.

KH-strategian neljännessä vaiheessa on keskityttävä hämmästelemään sisäisen tutkimuksen ja ulkoisen tutkimuksen välistä ristiriitaa tyyliin ”en huomannut katsoa housuista”.

Samaan hengenvetoon asia on vieritettävä vielä kertaalleen lähimmän ulkopuolisen syyksi ja muistutettava toimialan yleisestä käytännöstä toteamalla esimerkiksi, että ”päikkärissä Urpolla oli housuissa koko päivän”. Tähän kohtaan sopii myös sanoa ”sori”.

Johdonmukaisesti strategian askeleita noudattamalla organisaatio varmistaa vaivattomasti, että ongelmien selvittäminen hidastuu, oma uskottavuus karisee ja muiden mielenkiinto säilyy mahdollisimman pitkään. Tällainen organisaatio ei jää koskaan seinäkukkaseksi, jota muut eivät huomaisi.

Tuoreimmat osastosta