200204893 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Turvatoimet laivaliikenteessä tiukkenevat

Julkaistu: 14.11.2002 20:02

Uhkatilanteessa kontrolli nousee lentoliikenteen tasolle

Suomalaiset laivamatkustajat joutuvat varautumaan tiukentuneisiin turvallisuusjärjestelyihin satamissa, mikäli kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn ehdotukset hyväksytään joulukuussa.

Terrori-iskun pelästyttämä Yhdysvallat ajaa nykyistä tiukempia turvatoimia lentoliikenteen lisäksi myös laivaliikenteeseen. George W. Bushin hallitus on erityisen huolissaan konttiliikenteestä.

Tosin Suomessa on eri näkemyksiä siitä, kuinka paljon kiristyvät turvallisuustoimet tulevat satamissa näkymään.

Osastopäällikkö, merikapteeni Jukka Kantola Suomen Varustamoyhdistyksestä uskoo, että turvatoimien tiukkeneminen näkyy tulevaisuudessa niin Tallinnan kuin Tukholman matkustajaliikenteessä. Henkilökontrolli lisääntyy, samoin matkatavaroiden tarkastus.

– Kaikenlaista lisätsekkausta voi tulla. Miamissa ja Karibialla ne läpivalaisevat joka ikisen laukun, mikä laivaan menee.

Siellä on siis samanlainen kontrolli satamissa kuin lentokentillä?

– On, on, ja sama koskee lastiliikennettä, Kantola sanoo.

Kantolan mukaan uusien turvamääräysten pitäisi tulla voimaan jo heinäkuussa 2004.

– Mitään ei kuitenkaan ole vielä päätetty, hän muistuttaa.

Kantolan mukaan meriliikenteelle on tulossa kolme valmiustasoa.

– Jos se on se ylin taso, niin silloin ollaan melkein sotatilassa.

Kantolan mukaan suomalaiset lähtevät siitä, että alueellisesti viranomaiset määrittelisivät kulloisenkin uhkatilanteen. Tosin sanoen terrori-iskuvaroituksen jälkeen suomalaisviranomaiset päättäisivät, koskeeko uhka nimenomaan Suomen merenkulkua.

Silja: Normaalitoimintaei tule häiriintymään

Silja Linen varustamotoiminnan johtajan Christian Grönwallin mukaan mitään suuria muutoksia turvallisuustoimiin ei ole luvassa. Hänen mukaansa Siljan turvallisuusjärjestelmä käsittää oikeastaan kaiken sen, mikä mahdollisten IMO-säännösten mukana tulee yleissäännöksi.

Grönwall huomauttaa, että uhka on aivan erilainen silloin, kun ollaan New Yorkissa, Helsingissä tai vaikkapa Vaasassa. Hän muistuttaa, että viranomaiset pitivät Suomen uhkakuvan ulkopuolella, kun Saksan kautta tuli varoitus mahdollisesta terrori-iskusta eurooppalaiseen laivaliikenteeseen.

Silja tosin nosti turva-astettaan omien käytäntöjensä mukaan tuolloin.

Satamien turvatarkastusten nostaminen lentokenttien tasolle tekisi nykyisen matkustajalaivaliikenteen mahdottomaksi.

Aika ei yksinkertaisesti riittäisi kahdentuhannen ihmisen papereiden ja tavaroiden tarkistamiseen.

Onko pelkoja, että IMOsta tulisi niin tiukat satamia ja laivaan pääsyä koskevat normit, että ne hankaloittaisivat esimerkiksi Siljan liikennettä?

– En usko. Olen lukenut hyvin tarkkaan ehdotukset enkä näe siellä mitään sellaista, Grönwall sanoo.

Satamissa lisätääntiedonvaihtoa

Myös apulaistuotantojohtaja Kari Noroviita Helsingin Satamasta suhtautuu levollisesti IMOn tuleviin normituksiin. Hänen mukaansa EU on aktiivinen turvallisuusasioissa: se seuraa IMOn päätöksentekoa ja valmistelee omia määräyksiään, jotka sitten sovitetaan IMOn pyrkimyksiin.

– Ei täällä ole mitään aivan mullistavaa tulossa.

Noroviita luettelee IMOn ehdottamia uusia turvamääräyksiä satamille. Niiden mukaan satamat olisivat velvollisia tekemään riskianalyyseja ja niiden perusteella turvallisuussuunnitelmia. Tavarasatamien kulunvalvontaa tiukennettaisiin jonkin verran ja viranomaisten välistä tiedonvaihtoa ja yhteistyötä tehostettaisiin.

Noroviita kertoo Euroopan komission vierailleen Helsingin satamassa. Porukka katsoi, miten laiva puretaan ja lastataan uudelleen.

– Kyllä se heille ja kaikille muillekin on käynyt selväksi, että (turvatarkastusten) täytyy perustua pistokokeisiin, ja valvontaa täytyy kohdentaa.

Noroviitan mukaan satamasta löytyy liikuteltava läpivalaisulaite, jos sitä tarvitaan. Tosin kokonaisten purkamattomien konttien valaisemiseen se on liian pieni. Laite on tullin.

Tuoreimmat osastosta