200204817 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lundenin sinappitaistelu hyödyttää myös kilpailijoita

Julkaistu: 13.11.2002 15:41

Markkinat ovat menossa uusjakoon

Turun Sinapin ympärille nousseesta mediakohusta ja kansanliikkeestä uskovat hyötyvänsä sinapin sopimusvalmistajan Lundenin ohella myös muut kotimaiset sinappitehtailijat. Merkkikohtaisilla sinappimarkkinoilla kakkostilaa pitävän Mauste-Aitan toimitusjohtaja Jan Vuokko uskoo tuotteensa menekin kasvavan lähiviikkoina ja -kuukausina selvästi.

Vuokon mukaan Turun Sinapin myynti tuskin romahtaa, vaikka sen tuotanto siirtyy Ruotsiin. Pieni pudotus tuo kuitenkin tarjolle hieman lisää markkinaosuutta, josta taistelevat nykyiset valmistajat. Tähän joukkoon Lunden on uusinvestointeineen vasta pyrkimässä.

– Turun Sinapin ostoboikotti jäänee varsin paikalliseksi ilmiöksi. Meille tästä tilanteesta on joka tapauksessa vain etua. Boikottituotteiden tilalle ostetaan jotain toista kotimaista merkkiä ja me olemme markkinaosuuksissa se seuraava, myhäilee Jan Vuokko.

Turun Sinapin markkinaosuus on runsaat 60 prosenttia ja naantalilaisen Mauste-Aitan valmistaman Koti-Sinapin 11 prosenttia.

Vuokko ei usko Unileverin perääntymiseen ja ennustaa Lundenin tien takaisin sinappimarkkinoiden kärkipaikoille varsin kiviseksi. Käytännössä yritys joutuu aloittamaan kaiken alusta tuotemerkkiä myöten. Lisätaakkana ovat myös arviolta parin miljoonan euron tuotantoinvestoinnit.

– Mainoskampanja on toki ollut hieno, kehaisee Vuokko.

Pienet pyrkivätvalmiille apajalle

Kiloissa mitaten puolet Suomessa myytävästä sinapista valmistavan Maustajan toimitusjohtaja Markku Tuuli ennustaa, että jo muutenkin hajanainen sinappimarkkina sirpaloituu entisestään. Suunta saisi mieluummin olla päinvastainen.

– Nyt jokainen pienempi sinapintekijä alkaa väsätä jotain Turkuun tai Turun linnaan viittavaa tuotemerkkiä, kun markkinaa on pohjustettu. Niitä myydään alehintaan ensi kesän grillikaudella, kun ne eivät käyneetkään kaupaksi, ennustaa Tuuli.

Maustaja on sinapin sopimusvalmistaja, ja linjoilta tulee muun muassa Pirkka-, Euro-shopper-, Sinetti- ja Spar-sinappeja.

Tuuli suhtautuu Vuokon tavoin varsin epäillen ilmoille heitettyihin ennusteisiin Turun Sinapin myynnin romahtamisesta ja Lundenin mahdollisuuksista napata siitä vapautuva markkinaosuus. Mittava, 16000 nimen allekirjoitusadressikaan ei hänen mielestään takaa vielä menestystä.

– Adressiin on helppo laittaa nimensä, mutta siitä on pitkä matka todelliseen ostopäätökseen, Tuuli muistuttaa.

Turkulaisten ”sinappisota” alkoi pari viikkoa sitten, kun Unilever ilmoitti siirtävänsä sinappituotannon Uppsalaan. Lunden oli Unileverin sopimusvalmistaja. Unilever omistaa sekä Turun Sinapin tuotemerkin että Lundenin käyttämän tuotantolinjan.

Tuoreimmat osastosta