200208840 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kotler käskeemarkkinoimaan lisää

Julkaistu: 12.11.2002 15:17

Philip Kotler kiertää valamassa yrityksiin rohkeuttamarkkinointi-investointien vahvistamiseen matalasuhdanteessa

Yritysten ei kannata jäädä lepäämään laakereilleen talouskasvun hiipuessa. Paras aika takoa rautaa on silloin, kun kilpailijat kiristävät kukkaron nyörejä ja leikkaavat markkinointikulujaan.

Näin neuvoo yhdysvaltalaisprofessori Philip Kotler.

– Paras ajankohta uusien asiakkaiden hankkimiseen on matalasuhdanteessa, kun kilpailijayritykset säästävät ja vähentävät palvelujaan. Tilaisuuteen kannattaa ehdottomasti tarttua, jos siihen on mahdollisuus, Kotler muistutti vieraillessaan Tukholmassa Tendensdagen-päivässä.

Oivallisena esimerkkinä markkinatilanteen hyväksikäytöstä Kotler pitää tietokonekauppias Delliä, joka on viime aikoina lisännyt markkinointiaan ja mainontaansa varsin aggressiivisesti samalla kun pahimmat kilpailijat Compaq ja Hewlett-Packard eivät ole pitäneet suurta ääntä itsestään.

Strategiallaan Dell on onnistunut kasvattamaan markkinaosuuksiaan.

Vaikka säästöpaineet ovat suuret taloudellisesti huonompina aikoina, Kotler kehottaa yrityksiä pitämään kynsin ja hampain kiinni merkkiensä arvoista ja lupauksista.

 – Laadun ja palvelutason on pysyttävä samana. Kustannusten vähentämistä on vältettävä viimeiseen asti, jos se johtaa palvelutason heikentymiseen, Kotler neuvoo.

Mediakentän voimasuhteisiin Kotler povaa muutoksia. Radion merkityksen hän uskoo kasvavan tulevaisuudessa, kun taas sanomalehdet ja tv:n hän listaa joukon häviäjiksi.

 – Liikenteen määrä kasvaa, ja ruuhkat pahenevat suurkaupungeissa. Vietämme yhä enemmän aikaa autoissa, mikä lisää radion kuuntelua.

Internetin suosio uutislähteenä kasvaa erityisesti nuorten keskuudessa sanomalehtien kustannuksella. Tv-mainonnan iskukykyä heikentää Kotlerin mukaan mainosten paljous ja kohderyhmien pirstaleisuus.

Radion lisäksi Kotler povaa voittajaksi myös aikakauslehtiä..

 – Pelkästään Yhdysvalloissa julkaistaan yli 10 000:tä aikakauslehteä, joiden välityksellä mainostajat löytävät helposti tärkeimmät kohderyhmänsä.

Hämmästyttävää Kotlerissa on hänen yritysten sosiaalista vastuuta koskevien kannanottojensa ”amerikkalaisuus”.

71-vuotias yhdysvaltalaisprofessori on kiistatta aikakautemme yksi merkittävimpiä markkinoinnin asiantuntijoita. Silti hän neuvoo yrityksiä kiillottamaan yrityskuvaansa muuttumalla ”vihreimmiksi” tai tukemalla esimerkiksi syöpätutkimusta.

– Minulla on tunne, että kuluttaja saattaa valita kahden ulkoisesti samankaltaisen tuotteen välillä sen vaihtoehdon, joka hänen mielestään edustaa sosiaalisempia arvoja. Siksi on olemassa myös taloudellisia perusteita lisätä tämäntyyppistä ajattelua. Huonoina aikoina yritysten on kuitenkin vaikeampi perustella varojen kanavoimista hyväntekeväisyyteen tai muihin sosiaalisiin kohteisiin, Kotler arvelee.

USA:ssa yrityksille on tärkeätä osallistua hyväntekeväisyyteen ja luoda siten kuva itsestään oman paikkakuntansa sosiaalisen kehityksen edistäjänä. Samanaikaisesti monet, erityisesti eurooppalaiset markkinoinnin asiantuntijat ovat yhä enenevässä määrin alkaneet korostaa niin sosiaalisen, eettisen kuin globaalinkin vastuun merkitystä yrityksen keskeisenä menestystekijänä.

Tuoreimmat osastosta