200202899 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Markkinat pettivät SanomaWSOY:n

Julkaistu: 7.11.2002 19:18

Hollannissa menee paljon odotettua huonommin eikä mediamainonta näytä virkistyvän Suomessakaan

Viestintäkonserni SanomaWSOY reivasi eilen koko vuoden tulosennustettaan alemmas. VNU:lta ostettujen aikakauslehtien ansiosta liikevaihto ja liikevoitto kyllä kasvavat selvästi, mutta vähemmän kuin yhtiö vielä kesällä ennusti. Nyt SanomaWSOY uskoo enää 2,3 miljardin euron liikevaihtoon ja liikevoiton viidenneksen kasvuun viime vuoden runsaasta 92 miljoonasta eurosta.

– Mediamarkkinat eivät ole kääntyneet nousuun eivätkä näytä kääntyvänkään. Vaisu markkinatilanne jatkuu pitkälle ensi vuoteen, toimitusjohtaja Hannu Syrjänen arvioi.

Kolmas vuosineljännes on viestintäkonsernille yleensäkin hiljainen, mutta nyt heinä–syyskuu oli SanomaWSOY:lle peräti kehno. Liikevoittoa kyllä kertyi liki 20 miljoonaa euroa, mutta osakesalkun arvonalennukset ja VNU-ostoksen aiheuttamat suuret rahoituskulut söivät tuloksen ennen satunnaiseriä vähän yli viisi miljoonaa euroa miinukselle.

– Jatkamme loppuvuonna velan pienentämistä, Syrjänen vakuutti tulosta esitellessään.

Magazinesin johtoratkeaa keväällä

Noin vuosi sitten VNU:lta ostettu aikakauslehtiryväs käyttäytyi heinä–syyskuussa huonosti. SanomaWSOY:n suurin yksikkö teki 227,4 miljoonan euron liikevaihdolla vaivaisen 2,9 miljoonan euron liikevoiton. Suomessa ja Belgiassa meni hyvin, mutta suurimmalla markkina-alueella Hollannissa ei.

– Ei ensi vuosikaan näytä Hollannissa hyvältä. Olemme aloittaneet siellä syvällekäyvän muutosprosessin, Syrjänen sanoi.

Toistaiseksi Sanoma Magazinesia johtaa vt. toimitusjohtajan tittelillä Eija Ailasmaa. Syrjäsen mukaan ”johdon lopulliset kuviot” selviävät vasta alkukeväällä.

Oli Syrjäsellä VNU-ostoksesta eilen jotain hyvääkin kerrottavaa. Lokakuussa tarkastettu kauppahinta laski 45 miljoonaa euroa 1 206 miljoonaan euroon. Se tarkoittaa, että konsernin liikearvopoistot vähenevät kaksi miljoonaa euroa vuodessa.

Sanoma säästi20 miljoonaa euroa

SanomaWSOY:n suhteellisesti kannattavin yksikkö oli tasaista tulosta tahkoava kirjankustantaja WSOY. Parhaan parantajan tittelin saa kuitenkin Sanoma, jonka liikevoitto koheni viime vuoden heinä–syyskuusta kymmenen prosenttia liki kymmeneen miljoonaan euroon. Se on mallikas saavutus, varsinkin kun yksikön liikevaihto pieneni viisi prosenttia.

Ilmoituslaman runtelema sanomalehtiyksikkö ylsi tulosparannukseen lähinnä vyötä tiukentamalla. Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien ja Taloussanomien tekoon kului tammi–syyskuussa 20 miljoonaa euroa vähemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana.

– Korkeintaan neljäsosa säästöistä syntyi siitä, että käytimme vähemmän ja halvempaa paperia kuin ennen. Loppu on puolentoista vuoden säästöohjelman ansiota, eritteli kustannussäästöä Sanomaa johtava Seppo Kievari.

Viime viikolla Sanoma julkisti Taloussanomat-lehteä julkaisevaa Startelia koskevan säästöohjelman. Vuodesta 2004 eteenpäin sen pitäisi parantaa yhtiön tulosta 1,5 miljoonaa euroa vuosittain.

Säästökuureja voi kertyä lisääkin, elleivät markkinat piristy. Syrjänen muistutti, että konsernin 2,1 miljardin euron kulumassassa prosentin säästö tuntuu.

Swelcom kutistitappionsa puoleen

Mainostuotoista SanomaWSOY on vähemmän riippuvainen kuin muut samankokoiset eurooppalaiset. Sen 500 miljoonan euron mainostulot tuovat vain viidenneksen konsernin liikevaihdosta. Laskusuhdanteessa se on hyvä asia, mutta nousussa vipu jää vastaavasti pienemmäksi.

Tärkeimpiä mainostuotot ovat Swelcomille, jonka vaihdosta yli puolet tulee mainoksista. Nelosen mainosmyynti on tänä vuonna jäänyt vähän jälkeen viimevuotisesta, mutta heinä–syyskuussa myynti kääntyi kasvuun.

Swelcomin tappion puolittumiseen 2,6 miljoonaan euroon johtivat kuitenkin muut syyt: Nelosen toimilupamaksu puolittui, HTV myi hurjasti laajakaistaisia internet-liittymiä ja yksikkö järkeisti internet-toimintojaan.

Tuoreimmat osastosta