20020831 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Mainostajat siirtyvät kokonaispalkkioihin

Julkaistu: 6.11.2002 19:28

Mainostoimistojen tuntihinnoittelussa raju nousu

Aikaveloitukseen perustuva maksutapa mainostoimistopalveluista on menettänyt selvästi suosiotaan, samalla kun mainostoimistot ovat tuntuvasti nostaneet tuntihintojaan. Mainostoimiston työn keskituntihinta on tänä vuonna kallistunut 12 prosenttia 116 euroon, ilmenee Mainostajien liiton selvityksestä.

Eniten ovat nousseet trafiikki- ja mediapalvelujen hinnat, joista mainostoimistot veloittavat nyt reilun viidenneksen enemmän kuin viime vuonna. Mainostoimiston palveluista kalleimpia ovat johdon työskentelytunnit mainostajan hyväksi. Johtotyön tuntihinta on nyt keskimäärin 142 euroa. Muiden palvelujen tuntihinnat vaihtelevat 94 eurosta 120 euroon.

Aikaveloitusta suosituimmaksi on tänä vuonna noussut kokonaispalkkioperusteinen maksutapa. Mainostajat ovat monen vuoden ajan vaatineet tulokseen perustuvaa palkkiotapaa, josta on jo tullut muutaman mainostajan pääasiallisesti käyttämä palkkiomuoto.

Hinnoittelu pitääsaada avoimeksi

– Mainosalan palkkiointiperusteet ovat nyt murroksessa ja mainostajat etsivät aktiivisesti entistä tehokkaampia maksuperusteita, Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski totesi tutkimuksen julkistamistilaisuudessa eilen.

Huolestuttavana suuntauksena Hanski-Pitkäkoski pitää sitä, että mainostoimistot siirtävät alihankkijoilta saamiaan alennuksia mainostajille asiakashyvityksinä entistä vähemmän.

– Mainostoimistojen pitäisi olla hinnoittelussaan nykyistä avoimempia ja läpinäkyvämpiä. Myös mainostajien on syytä sopia asioista entistä tarkemmin ja kirjallisesti, Hanski-Pitkäkoski esitti.

Tutkimukseen vastanneista mainostajista 58 prosenttia on tehnyt mainostoimistonsa kanssa kirjallisen sopimuksen ja joka viides arvioi kirjallisesti yhteistyön tuloksia. Harva mainostaja tietää, missä jamassa yhteistyökumppanina olevan mainostoimiston talous on tai mikä osuus mainostajan tilillä on toimiston katteesta.

Mainostajien liiton piakkoin julkaistava uusi mainostoimistosopimusmalli edellyttää kaikkia alihankkija-alennuksia siirrettäväksi mainostajalle.

Mainostajien liiton kyselyyn vastasi syys–lokakuussa 111 liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mediamainonnan budjetit ovat lähes 270 miljoonaa euroa.

Tuoreimmat osastosta