200209636 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Masa-Yards käynnistää uuden säästöohjelman

Julkaistu: 6.11.2002 19:57

Toimitusjohtaja Eloranta: Kustannusleikkaus koskee alihankkijoitakin

Norjalaisomisteinen telakkayhtiö Kværner Masa-Yards on tänä vuonna parantanut kannattavuuttaan säästö- ja kehitysohjelmalla. Toimitusjohtaja Jorma Elorannan mukaan elokuussa päättynyt ohjelma paransi yhtiön tulosta tavoitetta enemmän. Tammi–syyskuun liikevoitto yli kaksinkertaistui 65,9 miljoonaan euroon ja liikevoittoprosentti nousi 8,4:ään.

Sen sijaan tammi–syyskuun liikevaihto supistui 781 miljoonaan euroon eli putosi 86 miljoonaa euroa viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tilauskanta on vuodessa puolittunut ja oli syyskuun lopussa alle miljardi euroa. Vaikeana jatkuvaan markkinatilanteeseen vedoten Masa käynnistää heti perään uuden tehostamisohjelman.

Elorannan mukaan telakkayhtiön on parannettava kustannuskilpailukykyään kymmenen prosenttia. Eloranta vaatii tämänsuuruisia kustannusleikkauksia telakan lisäksi sen alihankkijoilta ja tavarantoimittajilta. Masan kustannuksista yli 70 prosenttia tulee ”ulkopuolelta”. Jotta Masa menestyisi tarjouskilpailuissa, koko telakkaklusterin pitää lisätä tuottavuuttaan ja säästää entistä enemmän.

– Hinta on nyt keskeisin, ratkaiseva tekijä asiakkaidemme päätöksenteossa, Eloranta perustelee.

Eloranta kuvailee markkinatilannetta hyvin hankalaksi, mutta myöntää tarjouskyselyiden lisääntyneen viime aikoina. Hän kertoo itse tekevänsä aktiivisesti töitä kymmenkunnan hankkeen parissa. Investointipäätöksiä venyttävät markkinatilanteen lisäksi joissakin tapauksissa rahoitusongelmat. Telakat kisaavat roimasti vähentyneistä tilauksista maailmalla raivoisasti ja usein liiketaloudellisesti lähes järjettömästi eli tukidopingin voimalla.

Risteilijöitä valmistuunyt runsaasti

Uutiset laivanrakennusmarkkinoilta ja Masalle tärkeästä risteilymatkailusta viittaavat siihen, että nyt laivat eivät mene kaupaksi edes halvalla. Terrorismin pelko vähensi laivaristeilyjen kysyntää lämpimillä vesillä, etenkin Karibianmerellä. Alan suuryhtiöiden välinen valtaustaistelu on halvaannuttanut investointipäätösten teon ainakin ensi talveen saakka. Toisaalta ensimmäiset merkit matkailumarkkinoiden laajasta elpymisestä näkyvät.

Parin vuoden takaisen tilausbuumin seurauksena maailman telakoilta valmistuu nyt useita risteilijöitä. Masan Turun telakka luovuttaa seuraavan loistoristeilijän marraskuun puolivälissä ja Helsingin telakka ensi toukokuussa.

Esimerkiksi risteilymarkkinoiden ykkösen, Carnival Cruises -yhtiön, kapasiteetti kasvaa toistakymmentä prosenttia nykyisten tilausten valmistuttua.

Eloranta kuvaa jälleen Masan päätuotteen eli loistoristeilijöiden surkeaa markkinatilannetta ”kuopaksi, jonka yli on päästävä”. Kustannusleikkausten lisäksi Eloranta vaatii EU:lta ja Suomen valtiolta kaikenlaisia tilannetta helpottavia toimia. Telakat saattavat olla mukana hallituksen kasaamassa työllisyyspaketissa.

EU päättää ensi vuonnakaasutankkereiden tuesta

Ensi vuoden alussa Euroopan komissio päättää, antaako se jäsenmaille luvan tukea lng-kaasutankkereiden valmistusta. Jos lupa tulee, Suomen hallituksen on taivuttava tukiaisten kannalle. Lng-aluksia tilataan vuosittain toistakymmentä ja yleensä 4–6 aluksen ryhmissä.

Etelä-Korean telakat ja pienemmässä määrin Japanin telakat ovat kahmineet lähes kaikki tilaukset. Hintataso on romahtanut. Niinpä edes tukiaisten voimalla kaasutankkerimarkkinat eivät yksinään tuo pelastusta Euroopan telakkateollisuudelle, ei myöskään Masalle.

Tuoreimmat osastosta