200207709 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Pienet yhtiöt menettävät pilottejaan Finnairille

Ikärakenne ja Aasian suosio pakottavat valtionyhtiön värväämään 40 uutta lentäjää vuosittain

16.10.2002 20:05

Finnair tarvitsee lähivuosina noin 40 uutta lentäjää vuosittain. Lentäjien kouluttaminen alusta alkaen kestää pari vuotta, joten yhtiön täytyy paikata lentäjäpulaansa palkkaamalla valmiita lentäjiä muista yhtiöistä.

Uusia lentäjiä tarvitaan muun muassa Aasian-reittien vilkkaan kysynnän ja lentäjien ikärakenteen takia. Finnairin 650 lentäjästä sata voi halutessaan siirtyä eläkkeelle milloin tahansa. Lentäjät voivat aloittaa eläkepäivänsä valintansa mukaan 55–58-vuotiaina, ja lisäksi osa Finnairin lentäjistä voi jäädä eläkkeelle jo 52-vuotiaana. Käytännössä eläkkeelle jää 20–30 lentäjää vuodessa.

Tänä syksynä Finnair haki sekä uusia oppilaita Suomen ilmailuopiston kurssille että jo ammatissa toimivia lentäjiä, jotka se kouluttaa parin kuukauden kursseilla omiin konetyyppeihinsä sopiviksi.

Liikennelentäjiltä tuli vajaat pari sataa hakemusta. Finnairin valintapsykologin Risto Paajasen mukaan hakijat ovat pääosin kotimaisista lentoyhtiöistä eli Air Botniasta ja Golden Airista. SAS:sta tuli muutama hakemus, ja ilmavoimista alle viisi.

– Suunnitelmissa on ottaa ensi kesänä kymmenkunta ja seuraavana vuonna toiset kymmenen lentäjää töihin. Tällainen määrä ei vielä lamaannuta minkään kotimaisen lentoyhtiön toimintaa. Lentäjiä ei oteta yhtä aikaa, vaan sovitellaan niin, että kaikki pystyvät harjoittamaan toimintaansa senkin jälkeen kun lentäjiä on siirtynyt meille.

Sotilaslentäjien vähäinen kiinnostus Finnairia kohtaan johtuu Paajasen mukaan voimaantulleista yhteiseurooppalaisista ilmailumääräyksistä ja niiden muuttuneesta tulkinnasta. Suomen ilmailulaitos ei enää hyväksy sotilaslentokoneilla lennettyjä tunteja siviiliansiolentäjän lupakirjaan vaadituksi kokemukseksi.

Vaihtoehdot vetävätväkeä Air Botniasta

Air Botnian lentotoiminnanjohtaja Hannu Halonen myöntää, että useita kymmeniä yhtiön lentäjiä on hakenut Finnairille töihin. Hänen mielestään kyse on kuitenkin lentäjien normaalista urakierrosta.

– Etenkin nuorempia lentäjiä kiinnostaa se, että suurempi yhtiö tarjoaa enemmän vaihtoehtoja, uusia konetyyppejä ja reittivaihtoehtoja.

Halosen mukaan mahdollinen lentäjäkato aiheuttaa Air Botnialle korkeintaan hetkellisen työvoimaongelman.

– Rekrytoimme ja koulutamme tarvittaessa nopeasti lisää lentäjiä. Suomesta löytyy päteviä lentäjiä riittävästi. Hakijoita on jo nyt ilmoittautunut, mutta todennäköisesti haemme heitä jossakin vaiheessa vielä lisää lehti-ilmoituksella.

Edellisen kerran Air Botnia rekrytoi uusia lentäjiä viime vuonna. Yhtiöllä on tällä hetkellä 105 lentäjää.

Golden Airin Suomen paikallisjohtajan Juhani Pakarin mielestä on pelkästään hyvä, että pienen syöttöliikenneyhtiön lentäjät pääsevät urallaan eteenpäin.

Golden Air varautuu urakiertoon

– On luonnollista, että meidänkin pilottimme hakevat Finnairille töihin. Olisin hämmästynyt, jos porukka ei haluaisi edetä urallaan. Elämme siinä oletuksessa, että meiltä lähtee ja pääsee lentäjiä isompiin yhtiöihin ja olemme varautuneet tähän kouluttamalla uusia lentäjiä.

Golden Air lähetti viimeksi kaksi viikkoa sitten neljä uutta lentäjää tyyppikoulutukseen. Tyyppikoulutuksista kertyvät kustannukset ovat Pakarin mukaan hallittavissa oleva erä. Golden Airilla on Suomessa 46 lentäjää.

– Olisi tietenkin katastrofi, jos meidät imuroitaisiin kerralla tyhjäksi lentäjistä, mutta en usko että sellaista tapahtuu.

Wihurin toimialajohtaja Markku Ahlava kertoo, että yrityksen Jetflite Oy:n 16 lentäjästä noin puolet on hakenut Finnairille. Jetflite lentää tilauslentoja neljällä liikesuihkukoneella.

– Uusia ihmisiä pitää tietenkin ottaa, jos kato käy, vaikka hakumenettely ja koulutukset kalustoon tulevat varsin kalliiksi hopealle jääville osapuolille. Kyllä se meitäkin saattaa kirpaista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?