200205018 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Neutraali budjetti

Julkaistu: 17.9.2002 15:44

Valtion ensi vuoden budjettiehdotus on laadittu poikkeuksellisen kovien paineiden alaisena. Talousnäkymät ovat epäselvät, eikä nousukäänteen tarkasta ajankohdasta ole tietoa. Budjetissa näkyvät myös vaalipaineet. Paavo Lipposen toinen hallitus pysyi budjetin valistelussa vain natisten koossa. Eripuraisuus oli suurempaa kuin kertaakaan Lipposen kahden hallituksen aikana.

Tavallista tiukemmasta väännöstä huolimatta itse budjettiesitys ei suuria yllätyksiä sisällä. Pääsääntöisesti entinen meno valtakunnassa jatkuu. Verotus kevenee aavistuksen verran, mutta samalla energiaverot nousevat. Kansalaisten kannalta budjetin vaikutukset ovat vähäisiä. Yllätyksiä ei ole luvassa myöskään elinkeinopolitiikan tai yritysverotuksen puolella. Suuremmat remontit lykkääntyvät vaalien jälkeiseen ja seuraavan hallituksen aikaan.

Valtiovarainministeriö saattoi jopa ylpistellä siitä, että kyseessä ei kovista paineista huolimatta ole vaalibudjetti. Menot eivät ole ponnahtaneet edellisten vuosien linjasta kuten Suomessa pitkässä juoksussa aina vaalien lähestyessä on ollut tapana.

Valtiovarainministeriön mielestä ensi vuoden talousnäkymät ovat sumentuneet entisestään. Tämä ei tarkoitus sitä, että ensi vuoden talouskehitys olisi välttämättä erikoisen heikkoa, vaan sitä, että kehityksen ennustaminen on nyt poikkeuksellisen vaikeaa. Ennusteiden luotettavuus on huono, sillä riskitekijöitä ja epävarmoja muuttujia on liikaa. Joka tapauksessa valtiovarainministeriö uskoo ensi vuodesta muodostuvat tätä vuotta paremman. Talouskasvu kiihtyy ensi vuonna tämänvuotisesta.

Tällaisessa tilanteessa varovainen budjetti on varmasti perusteltu. Valtion verokertymien ennakoiminen on erittäin vaikeaa, koska talousnousun ajankohdan lisäksi myös nousun rakenne on epävarma. Hallituksen sisällä on ollut voimakkaita paineita nyt tehtyä esitystä voimakkaammin elvyttävän budjetin tekemiseen. Elvytyksen tavasta on ollut erimielisyyttä. Vasemmisto on vaatinut valtion kulutuksen lisäämistä ja oikeisto verojen kevennyksiä. Budjettiesityksessä ei ole tehty juuri kumpaakaan. Tässä suhteessa budjetti on neutraali ja siirtää suuremmat linjaratkaisut vaalien jälkeiseen aikaan.

Valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok.) esittikin eduskunnalle voimakkaan vetoomuksen, ettei budjettiesitystä laajemmin muuteltaisi. Vetoomus on varmasti tarpeen, sillä erityisesti hallituspuolueissa on vahvoja paineita omien tavoitteiden mukaan saamiselle budjettiin vaikka eduskuntakäsittelyssä. Riski siitä, että poliittiset paineet voisivat rikkoa budjettipakettia huomattavasti enemmän kuin mihin Suomessa on pitkiin aikoihin totuttu, on tällä kertaa realistinen.

Eduskuntakäsittelyssä ei enää voida tehdä budjettiin suuria rakenneuudistuksia. Muutokset voivat lähinnä liittyä yksittäisiin hankkeisiin tai joidenkin toimialojen määrärahoihin. Suurimmat menolisäyspaineet kohdistuvatkin terveydenhuoltoon. Tämä on valtiovarainministeriössäkin tiedostettu, ja Niinistö vakuuttikin, että juuri terveydenhuollon varoja on jo lisätty voimakkaasti.

Tuoreimmat osastosta