2002010 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lastenvaatemarkkinoilla ei pärjää pehmoilulla

Julkaistu: 12.9.2002 15:43

Bobo aikoo kasvaa franchisingilla

Lastenvaatebisneksessä on kuluneen kymmenen vuoden aikana käynyt melkoinen myllerrys sekä valmistajien että kauppiaiden puolella. Marketit ja tavaratalot ovat panneet paikalliset putiikinpitäjät ahtaalle, ja alussa auvoiselta näyttänyt yrittäjäntaival on monessa tapauksessa päättynyt jo vuoden parin sisällä loppuunmyyntiin.

Poikkeuksiakin löytyy. Yhdeksi esimerkiksi kelpaa helsinkiläinen Cinnamon Trade ja sen Bobo-ketju. Pääkaupunkiseudulla kolmea liikettä pitävä ja maahantuontia harjoittava yritys hakee nyt jalansijaa myös maakunnista franchising-toiminnalla. Bobon putiikkeihin haetaan sopivia yrittäjiä muun muassa Turussa, Tampereella, Lahdessa ja Vaasassa.

Yrittäjäpariskunta Hanna ja Christian Nyströmin mukaan kasvu ei kuitenkaan ole itsetarkoitus. Liikkeitä avataan vain, jos niiden vetäjiksi löytyy riittävän kovia ammattilaisia.

– Iso osa lopettamisista on johtunut yrittäjien liiallisesta optimismista. Vaikka kyse on lastenvaatteista, tämä ei ole mitään pehmobisnestä. Oikean yrityksen pyörittäminen on vakava juttu, huomauttaa toimitusjohtaja Hanna Nyström.

Kauppa käykausiluontoisesti

Oman vaikeutensa tuo myös myynnin kausiluontoisuus, johon tarjoavat lisämausteensa nopeasti vaihtelevat säät. Varastoa on silti löydyttävä, sillä pienyrittäjällä ei ole varaa myydä asiakkaalle ei oota.

Esimerkiksi talvivaatteissa voi olla pienellä kauppiaalla kiinni melkoisia pääomia. Jos säät pysyvät leutoina pitkälle syksyyn, kutistuu myös yrittäjän tilipussi, kun ison osan haalaririvistöstä joutuu myymään ale-hintaan. Pahimmillaan ne jäävät roikkumaan takahuoneen varastotangoille.

Myynnin sahaavuus on Bobossakin huomattu ja sortimenttia rakennettu alusta pitäen sen mukaisesti. Niinpä esimerkiksi talvisia toppavaatteita on myynnissä niukalti.

Hanna Nyströmin mukaan he ovatkin panostaneet sisävaatteisiin ja asukokonaisuuksiin. Bobosta haetaan lapsille sellaista, jolla erotutaan marketvaatteiden massasta. Tuotteet tulevat pääosin Espanjasta, mikä pariskunnan mukaan pitää niiden hinnat järkevällä tasolla.

– Tässä bisneksessä korostuvat myös myyjän taidot. Lapset eivät suostu montaakaan kertaa sovituskoppiin, joten tuotteet on tunnettava läpikotaisin, lisää Hanna Nyström.

Asiakkaina myösmaakuntien tavaratalot

Omien liikkeiden lisäksi Cinnamon Traden maahantuomia vaatteita löytyy muun muassa Sokoksen ja Stockmannin tavarataloista sekä maakuntien erikoisliikkeistä

– Ketjun rakentamisessa onkin huomioitava ettemme kutista näiden asiakkaidemme myyntiä, huomauttaa Christian Nyström.

Bobon juuret ulottuvat vuoteen 1993, jolloin pariskunta aloitti käytettyjen lastentavaroiden ja vaatteiden myynnillä Espoossa. Ensimmäinen Bobo-liike näki päivänvalon Fredrikinkadun pohjoispäässä pari vuotta myöhemmin.

Tällä hetkellä liikkeitä on Helsingin keskustan lisäksi Itäkeskuksessa ja Vantaan Jumbossa.

– Pääkaupunkiseudulla kilpailu on äärimmäisen kireää, sillä täällä ovat myös kaikki ruotsalaisketjut. Maakuntakeskuksista tuota elintilaa pitäisi löytyä paremmin, laskeskelee Christian Nyström.

Cinnamon Trade Ltd

-Perustettu 1995 Helsingissä

-Toimiala:Lastenvaatteiden maahantuonti sekä tukku- ja vähittäiskauppa

-Liikevaihto noin 1,0 miljoonaa euroa

-Tulos noin 80 000 euroa

-Henkilöstö 10

Tuoreimmat osastosta