200201449 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lidl avasi ensimmäiset myymälänsä Suomessa

Julkaistu: 29.8.2002 19:56

Saksalainen laatikkomyymäläketju on edennyt Suomessa muita Pohjoismaita rivakammin

Ensimmäinen kokonaan ulkomaalaisomisteinen päivittäistavaraketju, saksalainen Lidl avasi ensimmäiset kymmenen myymäläänsä Suomessa torstaina. Ovet avautuivat aamulla Forssassa, Iisalmessa, Jyväskylässä, Kaarinassa, Kemissä, Kempeleellä, Kouvolassa, Lappeenrannassa, Pirkkalassa ja Äänekoskella.

Turun kupeessa Kaarinassa Lidlin pihalla riitti uteliaita tungokseen asti hieman ennen ovien avautumista. Lidlin tavaramerkkinä on oman mallin mukaan rakennettu liiketila. Tiilirakenteinen, harjakattoinen kaarinalaiskauppa on mainoksia myöten saman näköinen kuin ketjun noin 5 000 muuta eurooppalaista myymälää. Se on näkyvällä paikalla lähellä Kaarinan valtaväylää ja päivittäistavarakauppoja.

Kirsti ja Vesa Thureson työntävät kaupasta kukkurapäistä kärryä täynnä Lidlin muovikasseja.

– Ei siinä hintoja ehtinyt tutkimaan. Olemme saksalaisen ruuan ystäviä, nauravat Thuresonit.

YhteisrynnäkköPohjoismaihin

Lidl kosi etukäteen kaarinalaisia kotiin kannetulla tarjouslehtisellä, jossa myymälä tarjosi omia merkkejään lauantaimakkarasta televisioon. Torstaina monet ensikommentit kuvailivat kauppaa tyypilliseksi saksalaiseksi. Hinta vaikutti halvalta, mutta ei hätkäyttänyt.

Lidlin maihinnousu on onnistunut Suomessa vauhdikkaammin kuin muissa Pohjoismaissa, vaikka yhtiö on tehnyt työtä laajenemisen eteen niissä kaikissa. Yhtiön surullisenkuuluisa vaikenemispolitiikka pitää Suomen Lidlin toimitusjohtajan Antti Tiitolan vaitonaisena ketjun tavoitteista. Sen sijaan Tanskassa, jossa väestöpohja on suunnilleen Suomen kokoinen, ketju on kertonut tavoitteekseen perustaa 100–200 myymälää. Suomessa samassa sarjassa painii vajaat 400 Siwaa, 140 Ruokavarastoa ja yli 200 Osuuskauppaleirin Salea ja Alepaa.

Vaikka aggressiivisen laajentumispolitiikan omaksunut ketju onkin lisännyt myymälämääräänsä yli tuhannella vajaassa parissa vuodessa, tuloksen teko ei välttämättä ole ollut yksinkertaista. Lidlin esikuvana pidetyltä saksalaiselta Aldi-ketjulta meni parikymmentä vuotta ennen kuin se onnistui ponnistamaan voitolliseksi Tanskassa. Toisin kuin Suomessa, niin sanotut laatikkomyymälät ovat Tanskassa yleisempiä, ja kilpailu on veristä.

Rutistusvaraalöytyy hintasotiin

Samaan aikaan kun ruotsalaisenemmistöinen Spar on sulautunut saumattomasti suomalaiseen vähittäistavarakenttään, odotetaan Lidlin aloittavan ankaran hintasodan. Ketju pitää valikoimissaan noin tuhatta eri tuotetta, kun Suomessa suppeimmillakin ketjuilla on reippaasti kaksinkertainen määrä tuotevalikoimaa. Lidlillä riittää rutistusvaraa hintasotiin, sillä se pitää huolta katteestaan: henkilöstömäärä on puristettu minimiin. Lidlin palveluksessa on Euroopassa noin 45 000 työntekijää.

Lidl on osa saksalaista Schwarz Groupia, jonka omistaa Dieter Schwarz. 30-vuotias yhtiö laajeni ensin saksankielisiin maihin sekä Länsi- ja Etelä-Eurooppaan.

Ranskassa Lidl on kasvanut markkinajohtajaksi. Se menestyy erityisen hyvin myös Itä-Saksassa ja on laajentunut vauhdilla Itä-Eurooppaan. Lidlin Euroopan liikevaihto arvioidaan noin 20 miljardiksi euroksi.

Tuoreimmat osastosta