200209123 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Yksityistämisen saippuaoopperaa

Julkaistu: 29.7.2002 16:25

Viime viikolla Britannian talousuutisten katsoja sai tuntea itsensä saippuaoopperan seuraajaksi. Uusia jaksoja riitti jokaiselle päivälle. Tavanomaisen saippuaoopperan ihmissuhdeongelmien sijasta niissä tosin tarkasteltiin liikenteen kriisejä.

Tästä vuosikausia velloneesta jatkokertomuksesta saamme kiittää yksityistämistä. Ilman sitä olisimme nyt monta vitsiä köyhempiä.

Liikennesaippuan ehdoton kestotähti on Railtrack, Britannian ensin yksityistetty, sittemmin takaisin valtion haltuun ajautunut ratayhtiö. Viime viikolla sen entiset osakkeenomistajat hyväksyivät valtion tarjouksen arvottomista osakkeistaan. Osa heistä oli suorastaan kiukustunut, kun tarjous oli alempi kuin yksityistämishinta aikanaan. Osa pysyi hiljaa – tajusi varmaan, että pörssin nykymenolla valtion maksama hinta oli varsin korkea.

Toisessa jaksossa Railtrack istui syytettyjen penkillä. Se tuomittiin maksamaan 170 miljoonaa euroa korvauksia niin ikään yksityistetylle junayhtiölle, Virgin Railille. Virgin oli tilannut kalliita, nopeita junia omille reiteilleen, mutta se ei pystynyt – eikä pysty pitkään aikaan – käyttämään niitä, koska Railtrackin radat eivät vauhtia kestä.

Virgininkin bisneslogiikkaa sopii ihmetellä. Hankkia nyt hienoja junia rapistuville radoille. Jokainen Britannian raiteita käyttänyt tietää, ettei niillä nopeasti kuljeta. Jos rata sattuisikin vauhtia kestämään, niin edessä on aina tukkeena hitaampi juna. Siksi meiltäkin pikajuna Lontooseen menee ihan samaa vauhtia kuin paikallisjuna.

Railtrackin lisäksi yksityistämisen saippuaoopperan jaksoissa esiintyy tämän tästä myös Lontoon metro. Brittihallitus haluaisi yksityistää sen osittain, muodostaa niin sanotun public private partnershipin, eli PPP:n. Kukaan ei tiedä, mitä se lopulta sisältäisi.

Ilmeistä kuitenkin on, että järjestelmän tehokkuudesta vastaisivat virkamiehet ja kunnossapidosta – siis turvallisuudesta – yksityiset yritykset. Yksi niistä on sama, jonka ylläpitämien ratojen pulttien puuttuminen aiheutti uusimman ison junaonnettomuuden.

Viime viikon metrojakso oli tavallistakin herkullisempi, sillä Lontoon värikäs pormestari Ken Livingstone aloitti oikeustaistelun metron yksityistämistä vastaan. Livingstonella on dramatiikan tajua. Samana päivänä, kun hän vastusti työväenpuolueen hallitusta oikeussalissa, hän äänestytti pääsystään takaisin puolueen jäseneksi. Kumma kyllä, hän ei puolueelle kelvannut.

Myös lennonjohto tarjosi viime viikolla oman jaksonsa saippuaoopperasta. Vuosi sitten puolet lennonjohdon omistuksesta siirtyi lentoyhtiöiden muodostamalla konsortiolle. Lentoyhtiöiden piti taata uuden tietokonejärjestelmän rahoitus.

Sitä ne eivät kuitenkaan tee. Syyskuun terrori-iskun jälkeen niiden kassat ovat tyhjentyneet eikä uusilla tietokoneilla ei nyt rahoittajaa. Pattitilanteen ratkaisijaksi, ja ehkä maksajaksikin, joutunee maan hallitus.

Heathrow’n lentomatkustajat puolestaan ovat monta kertaa tänä vuonna tutustuneet tilanteeseen, jossa suurin osa lennoista perutaan, kun vanheneva tietokonekanta tekee tenän. Alle minuutin välein nousevista ja laskeutuvista koneista ei nimittäin heikkotehoisilla varajärjestelmillä selvitä.

Viime viikko oli yksityistämisrintamalla ehkä tavallistakin vilkkaampi, mutta olisin voinut kirjoittaa tämän kolumnin monesti aikaisemminkin. Olen varma, että kolmen viikon lomani aikana jään paitsi monista hyvistä jaksoista.

Lisäksi kanaalin takaa kuuluu kummia. Ranskalaiset suunnittelevat laajaa yksityistämisohjelmaa – kenties brittiläisen jatkokertomuksen innostamina. Odotan innolla saippuaoopperan gallialaista versiota!

Tuoreimmat osastosta