200209356 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Stanstedin lentokentästä tulossa Britannian suurin

26.7.2002 17:00

Britannialla on ongelma: maailman suurin kansainvälinen lentokenttä Heathrow toimii kapasiteettinsa äärirajoilla. Kenttä menettää jo markkina-asemaansa mannertenvälisissä lennoissa Amsterdamille, Pariisille ja Frankfurtille.

Britanniassa ollaankin nyt laskettu, että seuraavien parinkymmenen vuoden aikana maa tarvitsee vähintään kuusi uutta kiitorataa, joista kolme tai neljä Lontoon kentille.

Brittihallitus julkisti tällä viikolla laajan selvityksen lentomatkustuksen tarpeista. Liikenneministeri Alistair Darlingin mukaan maan pysyminen kansainvälisen lentoliikenteen solmukohtana ja kiinnostavana investointikohteena vaatii suuria panostuksia etenkin Lontoon ympäristöön.

Selvitys nimeää Lontoon seudulle kolme mahdollista kehittämiskohdetta. Ensinnäkin Heathrow´lle voidaan rakentaa kolmas kiitorata, mutta se ei yksinään riitä. Laajempaan rakentamiseen taas ei ole mahdollisuuksia, sillä kenttä on asutuksen keskellä.

Stanstedin lentokenttää sen sijaan voidaan laajentaa tuntuvasti. Sinne mahtuisi jopa kolme uutta kiitorataa. Kentän matkustajamäärä voitaisiin peräti kahdeksankertaistaa. Stanstedistä tulisi laajentamisen myötä Britannian suurin lentokenttä.

Kolmantena vaihtoehtona selvitys esittää kokonaan uuden lentokentän rakentamista Lontoon itäpuolelle, Kentin maakunnan Cliffeen. Thames-joen suistolla olisi tilaa peräti neljän kiitoradan jättikentälle.

Matkustajamäärä kaksinkertaistuu

Brittihallituksen selvitys ennakoi, että maan lentomatkustajien määrä kaksinkertaistuu vuoteen 2020 mennessä, jolloin matkustajia uskotaan olevan 400 miljoonaa. Heathrow´n, Gatwickin ja Stanstedin yhteenlaskettu matkustajamäärä oli viime vuonna 105 miljoonaa ja sen arvioidaan nousevan yli 150 miljoonaan seuraavien kymmenen vuoden aikana.

Heathrow ei kasva ilman investointeja eikä Gatwickin laajennuksia voida nykyisten sopimusten vuoksi tehdä ennen vuotta 2019. Siksi Stanstediä pidetään todennäköisimpänä kasvusuuntana. Myös Heathrow´n kolmas kiitorata jouduttanee rakentamaan.

Stanstedin etuina ovat valmiit, hyvät kulkuyhteydet ja jo olemassa oleva lentokenttä. Sen laajentamisen tieltä jouduttaisiin purkamaan vain parisataa taloa. Stanstedin kasvattaminen on vaihtoehdoista edullisin.

Kokonaan uuden lentokentän rakentaminen Cliffeen olisi asukkaiden kannalta helpointa, sillä suoalueen laitamilla ei juuri ole asutusta.

Cliffellä on kuitenkin kaksi ongelmaa: se sijaitsee luonnonsuojelullisesti arvokkaalla alueella, ja soinen maapohja tekisi rakentamisesta aivan erityisen kallista.

Uusi lentokenttä ei myöskään pystyisi ratkaisemaan lähivuosien tarpeita, sillä kiitoradan lisääminen nykykentille käy paljon nopeammin kuin kaiken aloittaminen tyhjästä.

Britannian hallitus tekee päätökset investointikohteista ensi keväänä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?