200207779 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Mainoskuvaaja näkee suhdannekäänteet nopeasti

Julkaistu: 24.7.2002 14:23

Porilainen mainoskuvaaja Esa Kyyrö näkee nopeasti, mihin suuntaan oman toiminta-alueen suhdanteet ovat kehittymässä. Viime vuosi oli Kyyrön liiketoiminnalle suotuisa, ja liikevaihtoa kertyi lähes 100 000 euroa. Tänä vuonna Kyyrö ei usko yltävänsä samaan.

– Huono aika alkoi pian vuodenvaihteen jälkeen ja on jatkunut tähän saakka. Asiakkaat ovat varovaisia. Toimeksiantoja kyllä tulee, mutta vasta useiden lykkäysten jälkeen, Kyyrö luonnehtii.

Hän sanoo jo viime vuonna ehtineensä kuvitella, että viime vuosikymmenen lamasta pahasti kärsinyt Satakunta olisi viimein päässyt kunnon nousuvauhtiin. Nyt näkymät eivät ole yhtä lupaavat.

– Toisaalta oma alani heilahtelee helposti äärimmäisyydestä toiseen. Tämän vuoden loppupuolesta voi siis vielä toivoa hyvääkin.

Kyyrö kuvaa tätä nykyä Porin talousalueella useiden toimialojen yrityksille. Kohteet vaihtelevat suurista metsäharvestereista paikallisten lounaskuppiloiden ruoka-annoksiin.

Potretteja Kyyrö ei periaatteessa kuvaa ollenkaan, eikä perhejuhlia liioin.

– Välillä pitää tinkiä, kun vaikkapa asiakasyrityksen johtajan tytär menee naimisiin. Silloin tapaan yleensä sanoa, että teen sitten kuvat mainostyyliin.

Suosikkeinamuoti ja autot

Kyyrön suosikkialueita ovat muoti- ja autokuvaukset, jotka molemmat ovat omalla tavallaan haastavia.

– Muotikuvaajan on pysyteltävä mukana ajan hengessä ja pystyttävä aina löytämään jotakin uutta. Varsinkin mallien kansioihin kuvaaminen vaatii ideoita.

Myös autokuvat ovat oma taiteenlajinsa.

– Autojen kuvaaminen on jatkuvaa yksityiskohtien hiomista. Auton pitää näyttää tyylikkäältä, peilausten pitää olla oikein, kohde pitää muotoilla valoilla juuri oikeanlaiseksi, Kyyrö kuvailee.

Auto- ja muotikuvia yhdistää se, että onnistuessaan kuvat ovat näyttäviä. Lisäksi ne leviävät usein suurempien joukkojen nähtäväksi kuin vaikkapa useimmat teollisuuskuvat.

Kaupallisuuttapitää ymmärtää

Kyyrö aloitti kuvaajanuransa 30 vuotta sitten. 17-vuotias poika pestautui sanomalehti Satakunnan Kansaan kesäkuvaajaksi – ja oli tyytyväinen. Koulun ja armeijan jälkeen Kyyrö työskenteli valokuvausliikkeissä ja oppi vähitellen myös studiokuvausta.

Fotokaupoissa mies kouliintui myös kaupallisuuteen. Siitä on ollut hyötyä yli 20 vuotta kestäneellä taipaleella mainoskuvayrittäjänä.

– Pystyn ajattelemaan kuvia kaupalliselta kannalta. Mainoskuvaajan pitääkin ymmärtää myös asiakkaan tavoitteet. Tarkoitus on myydä tuotetta eikä ryhtyä taiteilemaan.

Kyyrön toiveasiakas onkin vaativa.

– Asiakkaan näkemykseen voi yleensä vaikuttaa, kunhan perustelee kantansa hyvin. Sen sijaan sellainen asiakas, joka ei osaa vaatia, on harvoin tyytyväinen. Hän ei näe, onko kuva hyvä vai huono tai vastaako se hänen tarpeitaan. Silloin kuva tuntuu aina myös kalliilta, Kyyrö sanoo.

Tuoreimmat osastosta