200205506 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

British Telecomin pääjohtaja tuntee kovaa maata jalkojensa alla

Julkaistu: 10.7.2002 16:00

Ben Verwaayenin tehtävä on nostaa telejätti jälleen ykkösasemaan

Tylsä ja ikävystyttävä. Kun erilaiset markkinakommenttien kirjoittajat arvioivat British Telecommunicationsia näillä adjektiiveilla, yhtiön pääjohtaja Ben Verwaayen ilahtuu.

Tylsä ja ikävystyttävä pitävät sisällään sen, ettei BT:stä enää odoteta ikäviä velkaantumis- tai luottoluokitusuutisia. Vielä viime syksynä tilanne näytti täysin toiselta.

– Nyt minulla on sellainen käsitys, että analyytikkojen mielestä meillä on kovaa maata jalkojen alla. Siitä jää hyvä tunne, puoli vuotta pääjohtajan tuolilla istunut Verwaayen sanoo.

BT on onnistunut painamaan velkansa alle puoleen viime talven ja kevään kuluessa. Pahimmillaan velkavuori hipoi 50 miljardia euroa, mutta nyt se on enää hivenen 20 miljardin yläpuolella. Verwaayen ei kuitenkaan ota velkojen vähentämisestä sulkaa hattuunsa.

– Päätökset oli pitkälti tehty jo ennen minun tuloani, ja ohjelmaa on vetänyt hallituksen puheenjohtaja Sir Christopher Bland ja yhtiön talousjohto. Minun tehtävänäni on ollut keskittyä uusiin bisnesalueisiin ja visioihin.

British Telecommunications on nykyisin aikaisempaa pienempi. Siitä irrotettiin viime vuoden aikana sekä langattoman liiketoiminnan osat, muun muassa kännykkäverkko BT Cellnet (nykyisin MmO2) ja keltaisista sivuistaan tunnettu luettelobisnes Yell.

Velkojen vähentämisohjelma vei mukanaan myös monia BT:n ulkomaisia tyttäriä. Yhtiö palasi juurilleen Britanniaan. Monen mielestä häntä koipien välissä.

Verwaayenin tehtävänä on siis ollut luoda uusi strategia perinteisille puhelinlangoille, joita se omistaa enää lähinnä kotimaassaan.

Takaisin alansa parhaaksi

Hollantilainen Verwaayen tuli BT:lle USA:sta Lucent Technologiesin palveluksesta, missä hän ehti viettää viisi vuotta. Sitä ennen hän työskenteli hollantilaisessa teleyhtiössä KPN:ssä.

– Olen tehnyt urani tele- ja teknologiayhtiöissä. BT oli pitkään alan arvostama vertailukohde. Tehtäväni on nyt nostaa se takaisin ykkösasemaan, Verwaayen sanoo hiljaa vakavalla äänellä.

– Aiomme olla parhaita siinä, mitä teemme. Olemme brittiläinen puhelinyhtiö, joka tarjoaa palveluitaan kaikille briteille, niin kotitalouksille kuin yrityksille. Olemme myös kansainvälisiä, mutta emme enää omistuksen kautta. Isoille yritysasiakkaillemme pystymme tarjoamaan yhteistyökumppaneiden kanssa maailmanlaajuisen peiton. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä itse.

Kuluttaja- ja pienyritysasiakkaiden osalta BT:n haasteena on laajakaistaisten internet-palvelujen tarjoaminen. Työ vaatii paljon asiakkaiden opettamista, sillä perinteinen puhelinyhtiö haluaa nykyaikaistua alansa eturintamassa, vaikka sillä ei langatonta liiketoimintaa enää olekaan.

– Ensi vuonna laajakaistapalveluja käyttää Britanniassa jo miljoona kotitaloutta ja vuonna 2006 viisi miljoonaa, Verwaayen ennustaa.

Viestintää ja läpinäkyvyyttä

Verwaayen kuvailee ensimmäistä puolta vuottaan BT:ssä viestinnän ajaksi.

– Ensimmäinen tehtäväni oli luoda strategia, jonka kaikki ymmärtävät. Toiseksi minun piti saada yhtiön väen luottamus ja lopuksi selvittää asemamme ja näkemyksemme työntekijöille, yhteistyökumppaneille, sijoittajille ja muille sidosryhmille. Aikani on siis kulunut kommunikoidessa.

Verwaayenin viestinnässä kuuntelemisella on ollut vähintään yhtä suuri merkitys kuin puhumisellakin.

– Ensin pitää kuunnella, sitten vasta puhua, hän sanoo.

Yrityksen pitää hänen mielestään olla avoin ja läpinäkyvä. Omalta osaltaan hän toteuttaa sitä panemalla tiedot omasta palkastaan, palkkioistaan ja eduistaan kaikkien nähtäville nettiin.

– Johtajien palkat herättävät usein kiivaita tunteita. Palkastani voi jokainen olla mitä mieltä tahansa, mutta ainakaan siitä ei tarvitse spekuloida.

Verwaayenilla on mahdollisuus ansaita tehtävässään 11 miljoonaa euroa kahden vuoden aikana, mikäli hän saavuttaa tavoitteensa ja saa kaikki bonuksensa täysimääräisinä.

Tuoreimmat osastosta