200205235 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Alkoholipolitiikkamuuttuu väkisin

Julkaistu: 1.7.2002 16:25

Suomalaista alkoholipolitiikkaa on leimannut aina tietynlainen sosiaalipoliittinen ote. Tyyliä ei ole muuttanut edes Suomen EU-jäsenyys, vaikka sen seurauksena alkoholin valmistus, tukkukauppa ja vähittäismyynti ovatkin eriytyneet. Väkevien myynnistä vastaa edelleen valtion omistama monopoliyritys Alko. Alkoholijuomia verotetaan Suomessa edelleen huomattavasti enemmän kuin pääosassa muissa EU-maissa.

Paineet suomalaisen alkoholipolitiikan muuttamiseksi kasvavat koko ajan. Muutoksen välttämättömyys on ollut nähtävissä jo pitkään, mutta merkittäviä muutoksia ei ole haluttu tehdä. Suomea on suojannut syrjäinen sijainti ja se, että ruotsalainen alkoholipolitiikka on ollut samansuuntaista kuin Suomessa. Muista naapurimaista alkoholin tuontia on rajoittanut se, etteivät ne ole EU:n jäseniä.

Muutos on edessä puolentoista vuoden kuluttua. Viimeistään vuonna 2004 Suomi joutuu nostamaan muista EU-maista Suomeen palaaville matkailijoille sallitun tuliaisalkoholin enimmäismäärät nykyiseen verrattuna moninkertaisiksi. Painetta lisää vielä se, että Viron tullessa EU:n jäseneksi alkoholijuomien hakumatka on varsinkin Etelä-Suomesta todella lyhyt. Se, että Viroon liikennöiviltä aluksilta loppuu verovapaa myynti, on mahdollisten tuontimäärien kasvun rinnalla pieni lohtu.

Alkoholipolitiikan muutokset näkyvät verotuloihin kohdistuvien paineiden lisäksi myös odotettavissa olevana kulutuksen kasvuna. Alkon toimitusjohtaja Jaakko Uotila odottaa melkein keskioluen vapauttamisen veroista alkoholin kulutuksen kasvuryöpsähdystä. Kun keskioluen myynti sallittiin ruokakapoissa vuonna 1969, alkoholin kokonaiskulutus Suomessa kasvoi 1970-luvun alkupuolella vuosittain kymmeniä prosentteja. Koska alkoholin kulutus tulee hintojen laskun myötä lisääntymään, niin Uotilan mielestä on huono ajatus lisätä sen saatavuutta esimerkiksi sallimalla viinien myynnin päivittäistavarakaupoissa. (Taloussanomat 29.6.2002)

Päivittäistavarakaupan mielestä kansalaiset haluavat miedot viinit elintarvikemyymälöihin. Päivittäistavarakauppa ry:n mielestä Alkon politiikkana on lisätä myyntiään kuten muutkin kaupan yritykset ja tuottaa omistajalleen voittoa. Monopolin turvin se on yhdistyksen mukaan helppoa.

Alkoholin korkeaa verotusta ja Alkon monopolia on Suomessa perusteltu nimenomaan sosiaalipolitiikalla. Hinnat on pidetty verotuksen avulla korkeina ja saatavuutta on säännelty monopolilla. Näin on pyritty minimoimaan alkoholin aiheuttamat terveydelliset ja sosiaaliset haitat.

Muutokset alkoholipolitiikassa ovat kuitenkin kansainvälisen paineen alla välttämättömiä. Muutokset muodostavat sosiaali- ja terveysministeriölle vähintäänkin yhtä suuret haasteet kuin valtionvarainministeriöllekin. Markkinatalouteen huonosti sopivan monopolin kohtaloa on arvioitava samaan aikaan kun on mietittävä, miten verotukseen syntyvät aukot paikataan ja sosiaaliset ja terveydelliset haittavaikutukset minimoidaan.

Tuoreimmat osastosta