200205354 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Maailmalla kovaa kasvua

Julkaistu: 25.6.2002 19:37

Maailmalla pullotetun veden myynti on voimakkaassa kasvussa. Vuonna 2001 maailmassa myytiin kaikkiaan 112 miljardia litraa pullotettua vettä. Kasvua edellisvuoteen kertyi kahdeksan prosenttia.

Ja kun kasvu on kovaa, myös kilpailu kiristyy. Maailman pullotetun veden markkinoita hallitsevat kaksi suurta toimijaa, Danone ja Nestlé.

Oman ilmoituksensa mukaan Nestlé johtaa maailman vesimarkkinoita16 prosentin markkinaosuudella: valikoimiin kuuluu 72 vesimerkkiä. Danonen vesistä tunnetuin lienee Evian.

Erityisesti Yhdysvaltain markkinoilla näiden kahden ja pienempien paikallisten brandien lisäksi jylläävät virvoitusjuomateollisuuden kaksi jättiläistä, Coca-Cola ja Pepsi, jotka molemmat ovat tuoneet markkinoille omat vesimerkkinsä. Coca-Colan ja Pepsin todellinen vahvuus maailman vesimarkkinoilla on vielä kysymysmerkki, mutta ne molemmat hyötyvät erittäin laajasta jakeluverkostaan.

Sen paremmin Hartwallin Ann-Mari Korhonen kuin Nestlén Marko Suomela eivät halua arvailla, kiinnostavatko Suomen lähdevesimarkkinat näitä kahta juomajättiä.

Tuoreimmat osastosta