200201984 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Omanonnensasepät

21.5.2002 17:36

Kaikki alkoi oikeastaan lattian hajoamisesta. Diplomi-insinööri Hannu Taskinen ja hänen hopeaseppäveljensä Eero piikkasivat jalokivitukkuliikkeensä lattiaa, romahtivat alapuolella olevaan Postin lajittelukeskukseen ja kuulivat, että Posti muuttaa tuota pikaa muualle.

– Siihen mennessä olimme Eeron kanssa ehtineet jo pitkään ihmetellä, mihin kaikki loistavat hopea- ja kultasepät katoavat. Suomessa valmistuu joka vuosi kymmeniä taitavia seppiä, jotka ajautuvat ihan muille aloille. Tieto vapautuvasta tilasta tuntui vastaukselta, Hannu Taskinen kertoo.

Nyt entisessä lajittelukeskuksessa toimii jo viidettä vuotta Union Design. Yhdeksän kultasepän yhteistyötapa poikkeaa muista ainakin taiteen ja käsityön alalla.

– Päätimme ensinnäkin heti perustaa firman. Pyrimme sillä tavallaan karsimaan kaikenlaisen kahvimaidosta kiistelyn, Taskinen selittää rakennetta.

– Jokaisen mukaan tulevan sepän piti perustaa oma yritys. Jokaisen yritys maksaa meille vuokraa, johon sisältyvät tilan lisäksi koneet ja perusmarkkinointi. Vuokran lisäksi sepät maksavat Union Designille pienen provision myymistään koruista. Järjestelmä motivoi aika hyvin kaikkia. Sepät voivat keskittyä luovaan työhön, ja meidän on pakko hoitaa oma tonttimme.

Ainakin Union Design pursuaa koneita, joihin yksin toimivalla kultasepällä ei olisi varaa. Esimerkiksi kolmiulotteisia vahamalleja tietokonekuvista tekevä kone maksaisi nyt lähes 120 000 euroa. Materiaalitkin maksavat maltaita.

Yhteinen ideologialuo yhteistä brandia

Tulijoita Etelärantaan piisaisi, mutta rima on korkealla. Paitsi että sepän pitää olla huippulahjakas ja sosiaalisesti porukkaan sopiva, hänen pitää osata jotain mitä muut eivät. Union Designin sepillä on omat erikoisalansa. Esimerkiksi Kristian Saarikorpi hallitsee tietokoneen käytön vahamallien teossa ja Juha Koskela tekniikan, jolla ohuesta hopealevystä voi naputella höyhenenkevyitä koruja.

– Jos ei itse osaa jotain, vieressä istuja osaa. Meillä on hyvä verkosto, Taskinen sanoo.

Tulijan pitäisi myös jakaa Union Design -ideologia. Taidon lisäksi siihen kuuluu tekemisen intohimo ja rakkaus materiaaleihin, mutta myös sanoma:

– Korun pitää oikeuttaa olemassaolonsa. Jokaisen korun pitää tehdä maailma pikkuisen paremmaksi.

Vaikka ideologia on yhteinen, työt ovat jokaisen omia. Vitriinissä korujen vieressä lukee tekijän nimi. Union Design on kattobrandi, markkinointityökalu. Se on tarpeen varsinkin maailmalla.

– Lähdimme heti ensimmäisenä toimintavuotenamme Baseliin, maailman suurimpaan tämän alan näyttelyyn. Halusin, että seppämme joutuvat heti vertaamaan itseään siihen, mitä maailmalla tehdään. Sitä paitsi Suomessa on helpompi menestyä, jos on ensin menestynyt ulkomailla.

Kasvu tulee viennistäja Stockmannilta

Tänä vuonna Union Design oli Baselissa melkein sensaatio. Esimerkiksi paikallisen sanomalehden jättimäinen näyttelynumero kirjoitti erikoisnumerossaan pienestä suomalaispajasta monella sivulla ja jättimäisen kuvan kanssa.

– Basel on poikinut valtavasti kiinnostusta. Jälleenmyyjät kolkuttelevat ovia, ja seuraavaksi näyttelymme lähtee Saksaan ja ehkä New Yorkiin, Taskinen kertoo.

Neljässä vuodessa Union Design on kasvanut niin, että yhtiö palkkasi toimitusjohtajan. Entinen it-konsulttiyrittäjä Jarmo Huttunen päätti vuodenvaihteessa talonrakennussapattinsa etsiäkseen korusepille kasvua.

– Stockmann alkoi muutama viikko sitten myydä korujamme. Tähän asti niitä on myyty Suomessa vain omassa liikkeessämme, Huttunen sanoo.

– Mutta vasta vienti tuo kunnon kasvua. Meillä on jo jälleenmyyjiä muun muassa Hongkongissa, Israelissa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa ja Yhdysvalloissa, mutta toistaiseksi määrät ovat pieniä.

Varmat kesän merkit, Union

Designin kesänäyttely 24.5.–26.6. Eteläranta 14, Helsinki. Esillä Carina Blomqvistin, Kirsti Doukaksen, Juha Koskelan, Pekka Kulmalan, Sami Laalon, Petri Pulliaisen, Kristian Saarikorven, Kaisa Vuorisen ja Pia Westerbergin koruja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?