200202696 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Yo-lakki kaikilla mausteilla

Julkaistu: 16.5.2002 14:37

Tarkastaja luki tällä viikolla lehdestä mielenkiintoisen uutisen, jossa Fredriksonin lakkitehtailua jatkava Masi Company oli nostanut Venäjän-kaupassa ryvettyneen brandin takaisin kuiville. Erityisen mielenkiintoista oli toimitusjohtaja Pekka Vyyryläisen pohdinta, josko ylioppilaslakeista voisi tehdä myös vanhennettuja ja kellastuneita versioita. Niille löytyisi kuulemma kummasti markkinoita etenkin 1960-ja 70-luvulla kirjoittaneiden joukosta.

Jos tuuma toteutuu, on tarkastaja ensimmäisenä jonossa kaupan ovella. Yo-lakki kun on rähjääntynyt semmoisissa reissuissa, ettei niistä ole tohtinut kotonakaan kertoa...

Kasvaa se liikevaihto näinkin

Tarkastaja havaitsi viime viikonloppuna uuden tavan kasvattaa vähittäiskaupan myyntiä. Eräässä liitosalueen jättimarketissa on suuri laatikollinen makaronia. Normaalien makaronien joukossa oli saman valmistajan samannäköisissä pusseissa myös tummia makaroneja. Kun tavallisten makaronien hinta on 29 senttiä pussilta, maksaa tummempi versio 1,16 euroa pussi. Neljä pussia tummaa makaronia normaalin sijasta pidentää ostoslaskun loppusummaa lähes viidellä eurolla.

Vielä toistaiseksi eurohintojen mataluudesta kärsivä tarkastaja ei ainakaan erota neljän euron heittoa viikon ruokaostosten loppusummassa, mutta kaupan kuukausimyynnissä ero taatusti näkyy. Onnittelut miinan keksijälle, näin ovelaa viritystä katselee mielikseen, vaikkei itse halpaan menisikään.

Jospa anoppi ostaisikin kihlasormuksen

Tarkastaja on kuullut suorastaan hälyttäviä uutisia timanttimarkkinoilta. Tällä pelillä suomalaistytöt jäävät – ja tulevat aina jäämään – jälkeen eri maisista kanssasisaristaan naisen parhaiden ystävien omistajina.

Maailman suurimman raakatimanttien tuottajan De Beersin arvioiden mukaan nimittäin maissa, joissa naisilla itsellään on koruvalinnoissaan sananvaltaa, timanttiostot ovat perin vaatimattomia.

Esimerkiksi Japanissa, jossa kihlasormuksen ostavat nuorenparin vanhemmat, siihen käytetään jopa kolmen kuukausipalkan arvosta jenejä. USA:ssa sormuksen ostaa yleensä sulhanen yksin ja hän kuluttaa siihen kahden kuukauden palkan.

Mutta voi meitä eurooppalaispoloja! Britit väittävät käyttävänsä kihlatimanttiin peräti kuukausipalkan verran, mutta De Beersin mukaan väite on silkkaa liioittelua. Ja paljonkohan suomalaisen kukkaro venyy? Omasta kokemuksestaan tarkastaja voi sanoa, että kyllä viikon palkkakin on jo ihan riittävästi, kahden viikon suorastaan leventelyä! Ja mihin ihmeeseen sormuksissa timantteja tarvitaan?

Suomalaisnaisen timanttikurjuuden syynä on yletön tasa-arvon tavoittelu. Kun nainen käytännössä valitsee itse sormuksensa, hän samalla pohtii rahalle muita vaihtoehtoja. Tiskikone vai timantti – kas siinäpä pulma!

Tuoreimmat osastosta