200209878 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Televisiomainonta toipuu viimevuotisesta pudotuksesta Yhdysvalloissa

Julkaistu: 8.5.2002 20:08

Tv-yhtiöiden mukaan mainosmyynnin käänne tapahtui huhtikuussa

Mainonta on alkanut toipua Yhdysvalloissa kevään aikana viime vuoden isosta pudotuksesta. Osa televisioyhtiöistä kehuu jo koko kevään mainosaikansa olevan loppuunmyyty.

Sanomalehdistä toistaiseksi vasta paikallislehdet ovat parantaneet ilmoitusmyyntiään. Sanomalehdet toipuvat aina tv-mainontaa hitaammin, sillä ne kärsivät edelleen työpaikkailmoittelun vähäisyydestä.

Suuret tv-yhtiöt sen sijaan sanovat jo ensi syksynkin alkavan näyttää hyvältä. Niiden mukaan nyt myynnissä olevan ensi syksyn uuden ohjelmakauden mainosmyynti on noussut kymmenen prosenttia vuoden takaisesta. Myös mainosten hinnat ovat ennakkomyynnissä nousseet saman verran.

Samoin viime hetkellä myytävän mainosajan hinta on noussut jo 15 prosenttia vuoden takaisesta.

Televisiomainosajan myynnin onnistumista seurataan tarkkaan juuri nyt, sillä näinä päivinä amerikkalaiset tv-yhtiöt esittelevät ensi syksyn ja talvikauden uudet ohjelmistonsa ja myyvät yleensä samalla jopa kolme neljäsosaa uuden ohjelmakauden mainosajasta.

Vuosi sitten myynti laski vastaavana aikana 15 prosenttia edellisvuoden tasosta.

Mediakonserni Viacomin mukaan sen omistamien valtakunnallisten kanavien CBS:n ja UPN:n mainosaika on myyty jo loppuun huhti–kesäkuuksi. Myös mediajätti AOL Time Warnerin mukaan televisiomainonnassa on jo nähtävissä selvää vahvistumista. Kaiken mainonnan osalta se uskoo huomattavaan kasvuun vuoden toisella puoliskolla.

Myös televisiokanava ABC:n omistava mediajätti Disney näkee ensi merkkejä mainosmarkkinoiden vahvistumisesta.

Mainostoimistoista osa vielä epävarmoina

Mainostoimistojen näkemykset markkinoiden elpymisestä vaihtelevat. Mainostoimisto Universal McCann arvioi kaiken mainonnan lisääntyvän tänä vuonna 2,4 prosenttia. Sen sijaan media-alan uutisraportti Jack Myers Report uskoo tv-mainonnan myynnin kutistuvan vielä kolme prosenttia tänä vuonna.

Sanomalehdissä tilanne on kaksijakoinen. Suurimmat valtakunnalliset sanomalehdet kärsivät alkuvuodesta ilmoitusmyynnin kutistumisesta kymmenen prosentin verran. Samalla paikallislehdet kasvattivat ilmoitusmyyntiään viisi prosenttia.

Asiantuntijat muistuttavat, että mainonnan kunnollinen kasvaminen edellyttää yritysten tulosten elpymistä. Heidän mukaansa yritykset tarkkailevat jo, kuka uskaltaa ensimmäisenä lisätä mainospanostuksiaan.

Erityisen tarkkaan USA:ssa seurataan maan suurimman mainostajan, kulutustavarayhtiö Procter & Gamblen käyttäytymistä, sillä se on yleensä ollut ensimmäisenä lisäämässä mainontaansa.

Yhtiö on arvioinut lisäävänsä tänä vuonna markkinointipanostuksiaan uusien tuotteiden takia.

Tuoreimmat osastosta