200201780 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

SarjayrittäjäStelios

Julkaistu: 6.5.2002 16:35

Kreikkalainen Stelios Haji-Ioannou on tunnettu mies Britanniassa. Stelios on tunnettu siksi, että hänen suurin menestyksensä on halpalentoyhtiö Easyjet. Yhtiö aloitti kahdella käytetyllä koneella vuonna 1995. Nyt Easyjet on Euroopan toiseksi suurin halpalentoyhtiö, joka brittien sydämet valloitettuaan ottaa kovaa vauhtia Ranskan markkinoita omikseen.

– On käsittämätöntä, miten seksikkäänä lentämistä pidetään. Voin vakuuttaa, että yhtiön pyörittäminen on kovaa ja epäromanttista työtä. Lentokentillä sataa, aina löytyy valittavia asiakkaita ja viranomaistenkin kanssa saa jatkuvasti vääntää kättä, Haji-Ioannou naurahtaa.

Eikä halpalentoyhtiön pyörittäminen ole Haji-Ioannoun mukaan mitään salatiedettä.

Kuka tahansa oppii alan niksit, mutta jo nyt markkinoilla olevilla Ryanairilla ja Easyjetillä on hurja etumatka, jota uusien tulokkaiden on vaikea kiriä kiinni.

Haji-Ioannou ei ole ainoastaan lentoyhtiömies eikä myöskään kokonaan omin avuin edennyt self-made-man.

– Yrittäminen on minulle kuin pahe, josta olen riippuvainen. Ennen Easyjetiä olin mukana varustamobisneksessä, ja nyt Easy-ryhmään kuuluu lukuisia muitakin yrityksiä kuin lentoyhtiö. Olen varsinainen sarjayrittäjä, Haji-Ioannou sanoo viitaten paljon pahemmalta kuulostavaan sarjamurhaaja-sanaan.

– Perustin öljytankkeriyhtiöni Stelmarin vuonna 1992 isäni rahoilla. En olisi tässä nyt, jos isäni ei olisi suostunut rahoittamaan bisneksiäni aluksi. Ennen oman yhtiön perustamista työskentelin hänen laivanvarustamossaan, mutta isän ja kunnianhimoisen pojan suhde osoittautui hankalaksi.

Nyt Stelmar on New Yorkin pörssissä noteerattava yhtiö, jolla on 26 tankkeria. Haji-Ioannou jätti yhtiön hallituksen puheenjohtajuuden huhtikuussa.

Jo monta vuotta hänen päähuomionsa on keskittynyt Easy-ryhmän kehittämiseen. Ryhmään kuuluu lentoyhtiön lisäksi autovuokraamo, nettikahviloita, luottokorttiyhtiö ja pari pelkästään netissä toimivaa yhtiötä.

– Yrityksistäni muutama menestyy ja tulee jatkossakin menestymään. Pari on kiikun kaakun ja pari kaatunee lähivuosina. Jos yrittäjän tielle ei mahdu yhtään epäonnistumisia, ei hän ole ottanut tarpeeksi riskiä, Haji-Ioannou sanoo.

Autovuokraamo toimii lentoyhtiön tapaan turhia toimintoja välttäen. Autoja saa vain vuokrauspisteistä eikä ylimääräisiä palveluja ole tarjolla. Vuokrasopimuksen tekeminen maksaa alle kymmenen euroa, ja auton hinta on reilut kymmenen euroa päivässä.

Haji-Ioannoun murheenkryyninä ovat nyt nettikahvilat, joita hän perusti ripeään tahtiin moniin maailman suurkaupunkeihin. Perusideana oli tarjota internet-yhteyttä edullisesti. Haji-Ioannoun mukaan idea toimii yhä, mutta kustannukset karkasivat muilta osin käsistä.

– Nyt etsimme uusia ratkaisuja. Aiomme itse jatkossakin huolehtia koneista ja nettiyhteyksistä, mutta kahvilatoimintaan olemme valmiita ottamaan ulkopuolisia yrittäjiä. Nettikahviloiden kuntoon saattaminen on tämän vuoden suurimpia tavoitteitani, Haji-Ioannou sanoo.

Nettikahviloiden lisäksi hänen yrityksistään kaksi pelkästään netissä palveluitaan tarjoavaa yhtiötä on vaakalaudalla.

Tuoreimmat osastosta