200205146 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Uusi kasvukausi uhkaa myöhästyä

Julkaistu: 19.4.2002 18:53

Nokian toissapäiväinen kasvuennusteiden leikkaus painoi yhtiön osakekurssia raskaasti vielä eilen. Maailman analyysitalot päivittivät kilpaa Nokian osakkeelle määrittelemiään tavoitehintoja alaspäin. Pessimistisimmät laskivat tavoitehinnan alle nykykurssin.

Pitkän ajan vertailussa Nokia on tehnyt suomalaisia miljonäärejä enemmän kuin muut pörssiyhtiöt yhteensä, mutta viimeksi kuluneet kaksi vuotta Nokia on ollut kerrassaan kelvoton sijoituskohde ainakin niille, jotka eivät ole osanneet ajoittaa ostojaan ja myyntejään lyhytaikaisen heilunnan optimikohtiin.

Tilanne on nurinkurinen. Toimialansa ylivoimaisesti paras, vaikeillakin markkinoilla loistavaa tulosta tekevä yhtiö on muuttunut omistajilleen riipaksi.

Eilisellä kurssitasolla Nokiaa kolme vuotta sitten ostaneet ovat suunnilleen omillaan. Nokian maksama osinko tarjoaa kohtuullisen tuoton vasta 4–5 vuotta sitten ostetuille osakkeille. Nykyiselle kurssille osinkotuotto on niin huono, että yhtiön on pakko päästä uuden uskottavan kasvukauden alkuun. Muuten entisen kasvuyhtiön osakekurssin on sopeuduttava vieläkin alaspäin kypsän, hitaasti kasvavan liiketoiminnan edellyttämälle tasolle.

Liikevaihtoa ja voittoa nopeasti kasvattavan yhtiön osinkotuotto voi olla pieni, koska sijoittaja saa tuottonsa kurssinoususta. Voittojen kasvaessa myös kasvuyhtiön osingot nousevat tasolle, joka on kohtuullinen jo 2–3 vuotta sitten ostetuille osakkeille. Oheinen Nokian kasvusta kertova kuvio osoittaa, että liikevaihdon ja tuloksen kasvullaan Nokia todella lunasti osakkeen hintaan sisältyneet hurjat odotukset 1990-luvun lopulle asti.

Sitten kasvuodotukset karkasivat järjettömyyksiin. Nokian osakkeen hinta nousi tasolle, joka olisi edellyttänyt nykyiseen verrattuna noin kymmenkertaisen kännykkämyynnin saavuttamista tämän vuosikymmenen aikana. Siis uusi kännykkä vuosittain enemmän kuin joka toiselle ihmiselle koko maapallolla. Jos siis voittojen kasvutantereeksi oletettaisiin Nokian nykyinen pääbisnes.

Vuonna 2000 alkoi odotusten alamäki, joka osuvasti ennakoi viime vuoteen osunutta takapakkia. Liikevaihto jämähti paikoilleen ja tulos heikkeni. Moni uskoi notkahdusta kuitenkin vain lyhyeksi, tilapäiseksi hengähdystauoksi ennen kolmannen kännykkäpolven ruokkimaa uutta raivokasta kasvukautta.

Tähän uskoon iskivät Nokian aiempaa pessimistisemmät ennusteet kipeästi. Kasvua tavoitteleva Nokia on oman erinomaisuutensa loukussa. Nokia ei voi enää kasvaa nopeasti valtaamalla puhelinmarkkinoilla markkinaosuutta, koska se on jo lähellä omaakin 40 prosentin tavoitettaan. Markkinaosuuden valtaus kallistuu, mitä isommaksi prosentti kasvaa. Voittoaan kännyköistä Nokia taas ei enää voi parantaa katetasoa kohentamalla, koska sen katetaso on jo nyt aivan posketon. Verkoissa Nokialla on sentään vielä hiukan kasvunvaraa.

Nokia on siis jo nyt niin suuri ja kannattava, että sen nykytoimintojen liikevaihto ja tulos voivat kasvaa vain markkinoiden tahdissa. Markkinoiden kokonaiskasvu ja uuden tekniikan käyttöönotto taas riippuu monista muistakin kuin Nokiasta. Ratkaiseva rooli on esimerkiksi ylivelkaisilla, ahdinkoon ajautuneilla teleoperaattoreilla ja toisaalta nykyisiin puhekännyköihinsä kiusallisen tyytyväisillä kuluttajilla.

Nokian pitäisi keksiä uusi kasvuala.

Tuoreimmat osastosta