200208866 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Pappamersunimago nuortui

Julkaistu: 18.4.2002 15:19

Mercedes-Benz E 240 tuo uutta iskuaMersu-perheeseen

Mercedes-Benzin E-sarja sai nuorekasta verta, kun markkinoille tuli taksimersustakin käyvä E 240, jonka takapenkillä moni ehtii istua vielä tämän vuoden puolella.

Koeajossa ollut E 240 -malli on malliston pienin ja edullisin auto. Mikään hitura ei E 240 ole, sillä mallimerkinnästä huolimatta autossa on 2,6 litran V6-moottori. Tarjolla on voimaa 177 hv (130kw) ja vääntöä 240 Newton-metriä. Näillä eväillä auto ehtii automaattivaihteistolla sadan kilometrin nopeuteen selvästi alle kymmenessä sekunnissa.

Perusmuodossaan Mercedes-Benz E 240 on kallis auto. Hinta alkaa 65 700 eurosta eli noin 390 000 markasta. Koeajoautossa lisävarusteita oli runsaasti ja hinnakkaasti 9 720 euron edestä.

Autossa on hyvä automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin, sähköpenkit, kuusi turvatyynyä ja hieno äänentoistojärjestelmä vakiona. Jarrut ovat sähköhydrauliset ja istuimet käyttäjän ahterin mukaan sopeutuvat. Koeajoautossa ollut automaattivaihteisto on myös yksi markkinoiden parhaista.

Bensaa kuluumelko paljon

Mercedes-Benzin kori on jäykempi kuin edellisissä malleissa. Tämä parantaa ajo-ominaisuuksia ja vähentää hälyääniä. Tästä huolimatta paino on onnistuttu pitämään kurissa: E 240 painaa vain 1 590 kiloa, mikä on vähän yli 4,8 metriä pitkälle ja yli 1,8 metriä leveälle autolle. Painon hillitsemiseksi esimerkiksi takaluukku on tehty kevytmetallista.

Keveydestä huolimatta E 240 ei huikaissut alhaisella polttoaineen kulutuksella. Sekalaisessa ajossa auton kulutus oli 11 litran tuntumassa. Kaupungissa kuluu jopa 16,6 litraa.

Kulutus on virallisesti laskenut edellisistä malleista. Teknisiä tietoja vertailemalla saattoi havaita, että itse asiassa E 240:n kulutus oli suurempi kuin isommalla moottorilla varustettujen sisarmallien. Liekö selityksenä se, että pienempää moottoria joudutaan E-mallissa rasittamaan melko paljon.

Äänet pysyvätulkopuolella

Matkustusmukavuus on esimerkillisen hyvä. Moottorin ja tien äänet pysyvät ulkopuolella kaikissa olosuhteissa. Jousitus on vakaata Mercedes-Benz-laatua. Jämäkkä ja mukava yhtä aikaa.

Auton ajo-ominaisuudet ovat hyvät niin tavallisella suomalaisella maantiellä kuin moottoriteilläkin.

Ainoa negatiivinen piirre on auton heikko suuntavakavuus moottoritiellä. Kohtalaisessa sivutuulessa ja tien urissa autoa joutui jatkuvasti hiukan ohjastamaan. Ilmiö saattaa kuitenkin selittyä koeajoautossa alla olleilla nastattomilla talvirenkailla.

Miellyttävämatkakumppani

Mersun jarrut ja ajohallintajärjestelmät toimivat erinomaisesti. Sähköhydraulisten jarrujen etuja ei käyttäjä ainakaan normaalioloissa havaitse.

Tositilanteessa järjestelmän kuitenkin pitäisi pysäyttää auto tavallisia ABS-jarruja nopeammin aikaisempaa tarkemman jarrutusvoiman säätelyn vuoksi.

Ajovakauden hallintajärjestelmää on E 240:ssä hyvä. Sitä ei käytännössä havaitse ollenkaan, ja niinhän asian pitää ollakin.

Kuljettajalla ja matkustajilla ei ole istuimistaan valittamista. Sisätunnelma on kuitenkin aivan erilainen kuin edellisessä E-sarjassa. Aikaisempia malleja selvästi aerodynaamisempi kori tuntuu ahtaalta. Takana istuvalle etupenkki tuntuu olevan liian lähellä.

Mittojen mukaan Mercedes-Benzin E-sarja on kasvanut. Pituus on sama, mutta leveyttä on kolme senttiä aiempaa enemmän ja lisäkorkeutta reilu sentti. Sisätilat ovat siis riittävät.

Se kuuluisasisustuspuu

Tavaratila on E-sarjassa suuri. Mukaan mahtuu tavaraa 540 litran verran. Lastausaukko on nykytyylin mukaisesti ahdas, muttei olematon. Takapenkit voi halutessaan kääntää ja tavaratilaa laajentaa. Tästä on päätettävä autoa tilattaessa, sillä kaadettava takapenkki on lisävaruste.

Sisustus on tyylikäs. Oikeaa pähkinäpuuta ja nahkaa on käytetty runsaasti, ja monet sisustuksen yksityiskohdat ovat suorastaan taidokkaita.

Puusta onkin synnytetty kunnon kiista Suomessa kalliiden autojen markkinajohtajan eli Volvon kanssa. Volvoissa puusomisteet ovat nimittäin muovia. Paljonko somisteista haluaa maksaa, on tietenkin jokaisen oma asia.

Tuoreimmat osastosta