200204708 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Vekseli väistyy tratan tieltä

Julkaistu: 27.3.2002 14:34

Listat protestoiduista tratoista luetaan lehdistä tarkkaan. Trattaa käytetään perintäkeinona, kun peritään riidattomia yrityssaatavia.

Mikäli yritys tai yrittäjä ei maksa erääntynyttä velkaansa tratassa annetun lyhyehkön maksuajan kuluessa eikä sovi perimistoimiston kanssa maksuohjelmasta, toimisto aloittaa puhelinperinnän. Jos velallinen ei pysty sopimaan nopeaa ja toimivaa lyhennysohjelmaa tai häntä ei tavoiteta, perimistoimisto pyytää Suomen Asiakastieto Oy:tä protestoimaan tratan.

Maksamattomana protestoitujen trattojen määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Suomen Asiakastiedon maksuhäiriörekisteriin tallennettiin viime vuonna kaikkiaan runsaat 15 000 protestia. Kasvua edelliseen vuoteen on lähes kymmenen prosenttia. Vuodesta 1996 protestoitujen trattojen määrä on kasvanut yli 35 prosenttia.

Trattaprotestien määrä ei kerro trattaperinnän tehosta, koska velallisille lähetettyjen trattojen lukumäärästä ei ole saatavilla tietoja. Yleisin arvio on, että tratalla aloitetulla perinnällä saadaan perityksi yli 80 prosenttia perittävistä saatavista. Kuluttajan erääntyneen velan perimiseen ei lain mukaan saa käyttää trattaa.

Trattaperinnän, kuten kaiken perinnän, tavoitteena on saada pääoma, viivästyskorko ja perintäkulut kertasuorituksena. Silti elävässä elämässä puhelinperinnällä saavutetaan ratkaisevat tulokset.

Tratan italialainen kantasana trattare tarkoittaa neuvottelemista, mikä kuvaa täsmällisesti puhelinperinnän luonnetta. Jos velallinen kieltäytyy neuvottelemasta tai neuvottelussa annettu lupaus ei pidä, on seurauksena protesti.

Trattaperintä on muuttanut muotoaan 1990-luvulla. Aikaisemmin pankit hoitivat trattaperinnän velkojan toimeksiannosta. Pankkiperintä oli kaikesta päätellen tehottomampaa kuin nykyinen perimistoimistoperintä, koska 1990-luvun alussa trattaprotesteja rekisteröitiin Asiakastietoon vuosittain vähintään 23 000 kappaletta. Pankit eivät myöskään soittaneet velallisille.

Asiakastieto otti hoitaakseen trattojen protestoinnin vuonna 1995, koska valmisteilla ollut perintälaki oli kieltämässä protestoinnin julkisilta notaareilta. Samalla pankit katsoivat viisaaksi luopua trattaperinnästä, joka ei kuulunut niiden ydinliiketoimintaan. Näin trattaperintä siirtyi ammattimaisten perimistoimistojen ja muutamien tukkuliikkeiden perintävalikoimaan.

Jos tratalle kuuluu hyvää, vekselille kuuluu huonoa. Viime vuonna Asiakastieto rekisteröi vain 133 vekseliprotestia, kun vielä neljä vuotta aikaisemmin protesteja rekisteröitiin lähes 1 300.

Vekseliprotestin toimittaa julkinen notaari. Asiakastieto ei siis osallistu vekselin protestointiin, vaan ainoastaan rekisteröi sen maksuhäiriötietokantaan.

Protestoidut vekselit liittyvät nykyään pääasiassa ulkomaankauppaan. Kulutusluottoon perustuvasta saatavasta ei saa ottaa kuluttajalta vekseliä.

Vekselikuolemasta kertoo sekin, että pankeista ei enää saa vekselilomakkeita eikä niitä ole kysytty konttoreista moneen vuoteen. Myöskään kirjakaupoissa ei vekselilomakkeita ole ollut viime vuosina myynnissä.

Vekseliä käytettiin 1990-luvulle asti monessa eri tarkoituksessa: rahoitusvekselinä myyntisaamisten rahoittamiseen, vakuusvekselinä saatavien turvaamiseen ja perintävekselinä perinnän helpottamiseen.

Vekselilaki on edelleen voimassa, eli vekseliä voi edelleen käyttää esimerkiksi vakuusvekselinä, kun vekselissä on asettajana, hyväksyjänä tai siirtäjänä muu kuin asiakas. Tämä edellyttää, että näiden luottokelpoisuus on hyvä. Vekselin yhtenä etuna on se, että takauslain tiukkoja säännöksiä ei sovelleta vekseleihin.

Kirjoittaja on varatuomari ja Eräpäivä Oy:n toimitusjohtaja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?