200205047 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kova hinta jarruttaa biomuovin kysynnän kasvua

Metsäteollisuus tutkii biomuovien uusia käyttömahdollisuuksia

13.3.2002 16:22

Suomalaiset paperijätit StoraEnso ja UPM-Kymmene tutkivat yhteistyössä biohajoavien muovien käyttöä paperituotteiden päällysteenä. Tyypillinen biomuovien käyttökohde on kertakäyttömuki, jossa kartongin päällä on biohajoavasta muovista tehty pinnoite.

Biomuovien valmistajalle yhteistyö metsäteollisuuden kanssa yhteistyö olisi tärkeää, koska kalliit biomuovit ovat onnistuneet valtaamaan vasta murusen koko muovimarkkinoista. Kolme tai neljä kertaa tavallisia muoveja kalliimmille biomuoveille on pakko etsiä uusia konsepteja, joilla ne voivat kilpailla perinteisten muovien kanssa.

– Kun yhdistämme muovin kartonkiin, on kartongin osuus tuotteen painosta suurin osa. Tällöin kartonki alentaa kustannuksia, joita syntyy muovin tuomisesta markkinoille, sanoo amerikkalaisen kemianjätin Eastmanin markkinointijohtaja Julian H.S. Jensen.

Metsäyhtiöt ovat Tekesin rahoittamassa hankkeessa, koska yhtiöt haluavat seurata tarkkaan biomuovien mahdollisuuksia. Puolisen vuotta sitten käynnistynyt yhteinen tutkimushanke ei ole yhtiöiden ensimmäinen kosketus biomuoveihin. Yhtiöt ovat kukin omalla tahollaan kokeilleet biomuoveja jo vuosien ajan. Kokemukset biomuoveista on periaatteessa hyvät, mutta markkinat eivät ole vetäneet.

– Pakkausmateriaalissa hinta tuntuu olevan niin tärkeä ominaisuus, etteivät pakkaajat ole innostuneet biomuoveista riittävästi, sanoo UPM-Kymmeneen kuuluvan Walki Wisan kehitysjohtaja Hannu Karhuketo.

Pieni markkina kasvaa 30 prosenttia vuodessa

Biohajoavia muoveja käytettiin koko maailmassa viime vuonna noin 80 000 tonnia. Markkinan pienuutta kuvaa se, että yhden perinteisen muovitehtaan kapasiteetti on yleensä yli 200 000 tonnia.

Pieni markkina on kasvanut muutaman viime vuoden aikana noin 30 prosenttia vuodessa. Markkinan täytyy kuitenkin kasvaa monta vuotta ennen kuin suurtuotannon edut menevät läpi ketjun.

Kasvu ei voi räjähtää paljoa nykyistä suuremmaksi, koska uusien tuotteiden kehittäminen on hidasta. Tänään markkinoille tulevien sovellusten kehittämisen muovitehtaat ovat aloittaneet yhteistyössä asiakkaiden kanssa pari vuotta sitten. Tästä syystä muovivalmistajat osaavat myös arvioida melko hyvin markkinoiden kasvuvauhdin ainakin vuoden tai jopa kaksi eteenpäin.

Biomuovin kova hinta, normaalia vaikeammat sovellusominaisuudet ja vähäinen kysyntä ovat hankala yhdistelmä, jonka kanssa esimerkiksi metsäyhtiöiden on vaikea lähestyä omia asiakkaitaan. Kartongin päällystysvaiheessa biomuovin ajonopeus on puolet normaaleista muoveista, mikä sinänsä nostaa hintaa.

–  Lisäksi sarjat ovat lyhyitä, jolloin hylkytavaraa tulee aloitus- ja lopetusvaiheessa paljon. Siksi meidän on pakko saada biomuovilla päällystetystä kartongista tuplahinta normaaliin verrattuna, sanoo Karhuketo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?