Verkkopalvelutuskovat ihmeisiin

Julkaistu:

Mainostajat eivät elätä verkkopalveluja, siispä ilmaisiin sisältöihin tottuneet kuluttajat pitää suostutella maksamaan verkkomatkoistaan. Urheimmat uskovat onnistuvansa rahastuksessajo tänä vuonna.

Suomen suosituimmat verkkosivustot satoinetuhansine kävijöineen eivät ole houkutelleet mainostajia odotetusti. Yritykset etsivät uusia ansaintamalleja. Mainostajillekin olisi tarjottava uutta, kun perinteinen banner-mainonta ei pure.

– Ei siltä näytä, että tämä olisi räjähtämään lähdössä, verkkomainostilaa myyvän Netpoolin toimitusjohtaja Reino Luoto sanoo katselleessaan Gallup Mainostiedon keräämiä tammikuun lukuja. Verkkomediamainonnan myynti putosi 40 prosenttia viime vuoden vastaavan ajankohdan luvuista.

– Valtaosa Sonera Plazan tuloista tulee edelleen mainonnasta, mutta painopiste muuttuu. Esimerkiksi Ellit-palvelun ideakeittiö on toteutettu yhteistyössä Unilever Bestfoodsin kanssa. Tällainen yhteistyö palvelee niin sisältöä kuin mainontaakin, Sonera Plazan myyntijohtaja Kimmo Vihanto luonnehtii.

Suomen suosituimman sivuston, Sonera Plazan on Vihannon mukaan tarkoitus päästä nollatulokseen vuoden 2003 lopulla. Sonera Plazalla on viikoittain reilusti yli 600 000 eri kävijää. Muita kävijäimureita Gallupin Web Traffic Monitorin joulukuun ja Red Sheriffin tämän vuoden tammikuun mittauksissa olivat Saunalahti.fi, MTV3, Scandinavia Online, msn.fi, Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat, joitten kävijämäärät vaihtelivat hieman yli 200 000:sta yli 430 000:een.

Suuret sivustot ovat kasvattaneet kävijämääriään tasaiseen tahtiin. Ilmaisuuden perässä juokseva massa ei ole kuitenkaan saanut mainostajia liikkeelle toivotulla tavalla. Saadakseen lisää rahaa, palveluntarjoajat ovat panemassa hintalappua luukulle.

– Portaalia ei rahoiteta mainosrahalla. Kun se ei kerran toiminut hypevuosina, ei se toimi nytkään, sanoo Luoto.

Mobiilimaailmasta tuttu palvelujen maksullisuus tekee tuloaan myös internetiin.

– Ajattele nyt mistä kaikesta ihmiset ovat valmiita maksamaan mobiilipuolella? Mikseivät he oppisi maksamaan laadukkaista verkkopalveluista, kysyy Sonera Plazan Ari Palhamo, joka vastaa muun muassa maksullisesta Disney Blast -palvelusta.

– Jatkossa yhä useampi laadullinen sisältö maksaa. Se on kuluttajan etu. Vain rahalla voidaan parantaa laatua, Palhamo sanoo.

Disney Blast on joulukuussa avattu Sonera Plazan kokeilu maksullisuuden vetovoimasta kuluttajien keskuudessa. Sopimus Disneyn kanssa alle 12-vuotiaille lapsille suunnatusta pelipalvelusta on komivuotinen. Pelit maksavat 4,5 euroa kappale, ja uusia pelejä palveluun tulee kahdesti kuussa.

– Eiväthän pelit ole minkään hintaisia, jos niitä vertaa kaupasta ostettaviin. Kuluttaja on vain saatava tuntemaan, että hän saa rahalleen vastinetta. Itse asiassa lapsiasiakkaat eivät ole tässä mielessä edes paras kohderyhmä, mutta tämä palvelu linjaa meidän tulevaa portfoliotamme. Tavoitteena on, että kaikille eri kohderyhmille pystytään paketoimaan sisältöjä.

Palhamo uskoo verkkopelaamisen kasvuun. Myös rahapelaamisen ja musiikin puolelta on tulossa maksullisia palveluita. Palhamo lupaa uusia palveluita jo kuluvalle vuodelle.

– Me tulemme tekemään bisnestä vahvojen brandien kanssa. Mutta olisiko tällaista Disney Blastin kaltaista palvelua muka voinut ajatella jonkun suomalaisen mediatalon kanssa? Palhamo puuskahtaa.

– Suomessa on kummallista nurinkurista suhtautumista. Operaattorit ja mediatalot istuvat nyt eri puolilla pöytää. Kun muualla maailmassa on jo herätty, Suomi tulee vuoden, pari jäljessä.

Palhamolle ja Sonera Plazalle suurin haaste on saada kuluttajat maksamaan palveluista, joita ennen on totuttu saamaan ilmaiseksi.

– Kuluttajien tottumukset muuttuvat hitaammin kuin mitä tekniikka kehittyy. Uskon, että tänä vuonna kuluttajille suunnatut maksulliset palvelut toden teolla käynnistyvät. Meillä on jo b-to-b hallussa ja nyt me menemme kuluttajan lompakolle.

Mainosrahan ja käyttäjiltä suoraan saatavien tulojen välille on löydettävä tasapaino, sillä nykyisen tasoisten palveluiden maksullisuus tuskin lisää kävijämääriä. Osa palveluista pysyy siksi jatkossakin ilmaisina.

Suomessa kohderyhmät eivät ole yhdellekään mainostajalle niin suuria, että ilmaisten palveluiden houkuttelemista sadoistatuhansista kävijöistä olisi varaa luopua.

Verkkolehtien ansaintamahdollisuudet ovat nekin alkaneet epäilyttää. Financial Times kirjoitti vastikään mediajätti News Corporationin pääjohtajan Peter Cherninin sanoneen, ettei toimivaa bisnesmallia verkkolehdille ole olemassa ja että verkkolehdet toimivat yksinomaan paperilehtien myynnin edistäjinä. News Corporation julkaisee muun muassa brittiläisiä Sunia ja Timesia.

– Hauska yhteensattuma, että FT raportoi tuollaisesta johtopäätöksestä samaan aikaan, kun FT.com julkisti muuttuvansa maksulliseksi, kommentoi tuoretta juttua Talentum.comin päätoimittaja Hannu Ollikainen.

– Mielestäni tämä korostaa sitä tosiasiaa, ettei arvokkaan aineiston ilmaisjakelu ole medialle koskaan kestävän kehityksen tie, Ollikainen sanoo.

WOWin perijässä, Talentum.comissa suuntaus on sama kuin muualla: yhä suurempi osa sisällöistä siirtyy hintalapun taakse joko niin, että käyttöoikeus on sidottu yrityksen paperilehtien tilaukseen tai sitten käytöstä joutuu maksamaan erikseen.

– Kuluttaja on valmis maksamaan iltapäivälehdestään, kun se ostetaan kioskilta. Mutta ei sillä samalla lehdellä ole verkossa lisäarvoa. Verkossa meidän pitääkin puhua palveluista, sanoo Kauppalehti Onlinen apulaisjohtaja Markku Kiuru.

Pitkään voitollinen Kauppalehti Online teki viime vuonna toisen tappiollisen tuloksensa perustamisensa jälkeen. Kiurun mukaan syinä olivat sekä omat investoinnit että markkinoiden yleinen hyytyminen. Kuluvalle vuodelle odotetaan jälleen kannattavaa tulosta.

– Tuloistamme yli kolmannes tulee mainosmyynnistä, jossa olemme pärjänneet keskimääräistä paremmin. On selvästi nähtävissä, että sekä mainostajat että kuluttajat ovat ruvenneet keskittymään tietyille palveluille, Kiuru uskoo.

Helsingin Sanomien Verkkoliite hakee yhä ansaintamalleja.

– Tällä on aikomus tehdä rahaa, mutta se tulee pienistä tulovirroista. Emme edes etsi yhtä suurta viisastenkiveä, Helsingin Sanomien Verkkoliitteen uutispäällikkö Pekka Pekkala sanoo.

Pekkala ei usko, että perusuutisella nykymuodossaan voisi laskuttaa kuluttajaa. Sitä vastoin Verkkoliite myy omia online-uutisiaan muihin portaaleihin. Pieniä lisävirtoja tulee mainonnasta, ja suurempia odotetaan saatavan myöhemmin arkistosta.

– Kyllä me saisimme vaikkapa e-korteista helposti rahaa, mutta kortit, soittoäänet tai logot ovat hömppää, joka ei kuulu uutisiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      HS: Ison pörssiyhtiön pomo tienasi viime vuonna 48 kertaa enemmän kuin tavallinen palkansaaja

    2. 2

      Kullanhuuhdonta houkuttelee matkustajia Lappiin: ”Yksi kesän valteista”

    3. 3

      Bensakauppias kertoo, miksi Suomessa tankataan nyt Euroopan viidenneksi kalleinta polttoainetta: ”Tankkereita kaapattu ja muuta”

    4. 4

      Lääkäriksi opiskeleva Omar tekee rankkaa työtä, joka ärsyttää monia suomalaisia: ”Osa huutaa loukkauksia”

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Velkojen määrästä ja velkarajoista on syntynyt myrkyllinen yhdistelmä

    6. 6

      Eurooppaa piinaava helleaalto iskee rajusti Ranskan viinintuotantoon

    7. 7

      Alko myy viiniä, joka on peräisin mystisestä ”muusta alkuperämaasta” – taustalla järeä kansainvälinen konflikti

    8. 8

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    9. 9

      Tässä voi olla seuraava kaivostuska: Kanadan kaivosjättien miljardien korvausvaateet saattavat rysähtää Suomen niskaan

    10. 10

      Eläkkeellekö varhain? USA:sta lähtenyt ilmiö innostaa Suomessa: Jopa alle 30-vuotiaat ”firettävät”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lääkäriksi opiskeleva Omar tekee rankkaa työtä, joka ärsyttää monia suomalaisia: ”Osa huutaa loukkauksia”

    2. 2

      Bensakauppias kertoo, miksi Suomessa tankataan nyt Euroopan viidenneksi kalleinta polttoainetta: ”Tankkereita kaapattu ja muuta”

    3. 3

      Alko myy viiniä, joka on peräisin mystisestä ”muusta alkuperämaasta” – taustalla järeä kansainvälinen konflikti

    4. 4

      Eläkkeellekö varhain? USA:sta lähtenyt ilmiö innostaa Suomessa: Jopa alle 30-vuotiaat ”firettävät”

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Velkojen määrästä ja velkarajoista on syntynyt myrkyllinen yhdistelmä

    6. 6

      Kullanhuuhdonta houkuttelee matkustajia Lappiin: ”Yksi kesän valteista”

    7. 7

      Eurooppaa piinaava helleaalto iskee rajusti Ranskan viinintuotantoon

    8. 8

      Superhelle tyhjentää taas kaupat tuulettimista – toimi näin, jos jäit ilman

    9. 9

      Tässä voi olla seuraava kaivostuska: Kanadan kaivosjättien miljardien korvausvaateet saattavat rysähtää Suomen niskaan

    10. 10

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    2. 2

      36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

    3. 3

      Helsingissä mainostetaan Kallioon avautuvaa viinikauppaa – viranomaisen mukaan kekseliäs idea ei riko Alkon monopolia

    4. 4

      Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

    5. 5

      ”Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle!” – tällainen oli Keihäsmatkat perustanut ja seksikylää Kihniöön suunnitellut yrittäjälegenda

    6. 6

      Lääkäriksi opiskeleva Omar tekee rankkaa työtä, joka ärsyttää monia suomalaisia: ”Osa huutaa loukkauksia”

    7. 7

      Näin ex-kansanedustajat hyödyntävät sopeutumisrahansa – opiskelua, mietiskelyä, sairaan äidin hoitamista...

    8. 8

      Sotilaskotiliitto pahastui, kun yrittäjä myi ”Sotkun munkkeja” ilman lupaa – nyt munkkivaunu seisoo torilla tyhjillään

    9. 9

      Ventovieraiden tarjoama viina ei ollutkaan ilmaista – 1,5 vuotta myöhemmin valtio iski 17 000 euron laskun

    10. 10

      Eläkkeellekö varhain? USA:sta lähtenyt ilmiö innostaa Suomessa: Jopa alle 30-vuotiaat ”firettävät”

    11. Näytä lisää