200207155 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Coca-Cola valtaaBaltian markkinoita kotikaljalla

Julkaistu: 5.3.2002 15:51

Perinteisen kotikaljan voimakas paluu janoisten suihin Baltian maissa pantiin merkille myös monikansallisessa Coca-Colassa. Yhtiö ryhtyi itse valmistamaan kotikaljaa Tallinnassa ja on parissa vuodessa vallannut 10–15 prosentin osuuden Baltian maiden kvas- eli kotikaljamarkkinoista.

Coca-Cola Baltic Beveragesin markkinointipäällikkö Aki Hirvonen kieltää, että kyse olisi ollut yhtiön pelosta menettää kokiksen juojat kotikaljalle. Hirvosen mukaan yhtiössä tehtiin vuonna 2000 strateginen päätös ryhtyä tarjoamaan yhtiön perinteisten juomien rinnalla kunkin maan paikallisia suosikkeja. Suomeen yhtiö ei ole kotikaljatehdasta silti suunnittelemassa.

Suomalaisturisteillekin jo neuvostoajoilta tuttu kotikalja palasi ryminällä Baltian markkinoille 1998, kun sitä ryhdyttiin tarjoamaan kuluttajille pulloissa. Sosialismin aikaan kaljaa kaupattiin kaduilla suoraan tankeista ja Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen kaljatehtaat kaatuivat kannattamattomina. Pullotus ja säilyvyyden pidentäminen toivat juoman takaisin markkinoille. Nyt kvasia tuotetaan kymmenissä pikkutehtaissa, eikä maku juuri poikkea suomalaisesta kotikaljasta.

Alun rynnistyksen jälkeen kotikaljan markkinaosuus on vakiintunut 18–20 prosenttiin. Samoissa luvuissa pyörivät kolat ja sitruunajuomat. Appelsiinilimonadilla on 12 prosentin markkinaosuus. Hirvosen mukaan kolajuomat ovat lisänneet eniten suosiotaan kuluneen vuoden aikana.

Virvoitusjuomien kokonaiskulutus on noussut 280 miljoonaan litraan Baltian maissa, mutta kasvun varaa on edelleen roimasti. Nuppia kohden laskettu kulutus on alle puolet Suomen luvuista.

Tuoreimmat osastosta