200206847 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Miljonääripeli ei sovityhjätaskuille

Julkaistu: 1.3.2002 18:12

Afrikan tähti on ollut jo vuosikymmeniä suosittu vientituote, ja suomalainen peliosaaminen puree edelleen. Mobiilin viihteen tuotantoyhtiö Codeonline on myynyt televisioformaattiin perustuvaa Haluatko miljonääriksi -peliä, Trivial Pursuitia ja amerikkalaista suosikkipeliä Zobmondoa yli 30 teleoperaattorille eri puolille maailmaa.

– Codeonlinen pelit ovat 160 miljoonan loppukäyttäjän ulottuvilla, kertoo Codeonlinen markkinointijohtaja Esa Luomanperä.

Codeonline yhdistyi hiljattain toisen suomalaisen kännykkäpeliyrityksen Springtoysin kanssa. Springtoysin peleillä on teoriassa noin 50 miljoonaa potentiaalista pelaajaa.

Mobiiliviihteen kehittämisessä on riskinsä, mutta Codeonlinen toimitusjohtaja Maija Hämäläinen vakuuttaa nollatuloksen häämöttävän jo puolen vuoden kuluessa.

– Tuotteistamme jatkuvasti uusia massabrandeja, sillä tämä on volyymibisnestä. Tulossa on esimerkiksi urheiluun liittyviä tuotteita, Hämäläinen kertoo.

Codeonlinen ykköstuote on Haluatko miljonääriksi, joka pokkasi helmikuussa parhaan kuluttajille suunnatun mobiilituotteen palkinnon Cannesin kännykkäkongressissa. Peliä pelataan nykyisin muun muassa Australiassa, Lähi-idässä ja Etelä-Afrikassa. Suurin markkina-alue on Euroopassa.

Suomi on Luomanperän mukaan oiva ?pilotointialusta? mobiiliviihteen kehittämiselle, mutta Codeonlinen menestys on jäänyt täällä vaisuksi. Trivial Pursuit ja Haluatko miljonääriksi eivät ole enää alkuperäisversioinakaan Suomen suosituinta viihdettä.

– Haluatko miljonääriksi on suosituin siellä, missä tv-ohjelma elää huippuvaihettaan. Ennätys oli viime vuonna Sloveniassa, jossa operaattori kirjasi miljoona kaksisuuntaista pelitapahtumaa viikon sisällä lanseerauksesta. Egyptissäkin menee tosi hyvin, Luomanperä vakuuttaa.

Syytöksiäuhkapelistä

Miljonääripeli ei sovi tyhjätaskuille. Visailun hinta vaihtelee operaattorikohtaisesti, mutta esimerkiksi Suomessa yhden kysymyksen hinta on ollut noin 40 senttiä (2,40 markkaa). Kun koko peliin kuuluu 15 kysymystä, lysti ei ole ihan halpaa.

Codeonlinen pelit perustuvat tekstiviesteihin, eli viesteihin mahtuvien kirjainmerkkien määrä rajoittaa kysymysten muotoilua. Latinalaisia kirjaimia käyttävissä maissa viestikenttään mahtuu yleensä 160 merkkiä, mutta Etelä-Amerikassa raja voi tulla vastaan jo 110 merkin kohdalla. Arabialaisia merkkejä voi käyttää korkeintaan 70 kappaletta.

Suurinta hämminkiä on herättänyt Haluatko miljonääriksi -pelin markkinointi loppukäyttäjille. Mammonalle persot ihmiset jaksavat istua kännykän ääressä, kun operaattorit lupaavat palkita parhaat pelaajat käteisellä rahalla, luksusmatkoilla tai puhelimilla.

– Norjassa Telenor lupasi pääpalkinnoksi miljoona kruunua ja ihmiset pelasivat hurjasti. Viranomaisten mielestä tämä oli kuitenkin uhkapeliä, ja peli jouduttiin sulkemaan. Kyseessä ei kuulemma olisi uhkapeli, jos kysymykset tulisivat kaikille pelaajille samassa järjestyksessä. Koko peli ja sen jännitys kuitenkin perustuvat kysymysten satunnaiseen järjestykseen, Luomanperä sanoo.

Tuoreimmat osastosta