2002010224 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Johdinvalmistaja hakeekilpailuetua itärajan takaa

Julkaistu: 26.2.2002 15:23

Karhakos työllistää yli 300 työntekijää Kostamuksessa

Johdinsarjojen kokoonpanotehdas Karhakos on kasvanut kymmenessä vuodessa Kostamuksen kolmanneksi suurimmaksi työnantajaksi. Edellä ovat enää vain kaivoskombinaatti ja Kostamuksen kaupunki. Venäjälle muhoslaisen konsernin houkutteli Suomea ratkaisevasti edullisempi työvoima.

– Venäjälle meno oli meille elämän ja kuoleman kysymys. Ellemme olisi siirtäneet johdinsarjojen kokoonpanoa Kostamukseen, meillä ei olisi enää minkäänlaista toimintaa Suomessakaan, tunnustaa emoyhtiön, Carhatec Oy:n toimitusjohtaja Antero Haapalainen.

Samantyyppisiin ratkaisuihin ovat turvautuneet myös Carhatecin pahimmat kilpailijat, joista lähimmät sijaitsevat Viipurissa ja Tallinnassa. Halvan työvoiman perässä on juostava, koska johdinsarjojen kokoonpano pysyy käsityönä. Tuskin koskaan pystytään valmistamaan robottia, joka sujauttaa sadat johdot ja kotelot oikeaan järjestykseen.

Suurinvestointi

tuplasi työvoiman

Karhakosin tehtaalla on parhaillaan menossa mittava koulutus. Työntekijämäärä on lähes kaksinkertaistunut viime elokuusta, jolloin yritys otti käyttöön 4 000 neliön uudet, 1,7 miljoonaa euroa maksaneet toimitilat. Kokoonpanotöissä häärii tällä hetkellä runsaat kolmesataa työntekijää.

– Jo nyt tiedämme, että laajennus oli liian varovainen, Haapalainen sanoo.

Tuotanto oli tarkoitus keskittää yhteen pisteeseen, mutta toisin kävi. Uuteen tehtaaseen mahtuu vain Volvolle menevä tuotanto. Scanian kuorma-autoihin asennettavat johdinsarjat valmistuvat edelleen vanhoissa tiloissa.

Vain kahteen asiakkaaseen tukeutuminen on Haapalaisen mukaan riski, mutta ainakin tällä hetkellä kuorma-autokauppa sujuu siihen tahtiin, ettei johdinsarjojen tuotantoa ole tarpeen jarrutella. Lähikuukaudet tuovat tehtaalle vielä 20–30 uutta työntekijää. Työntekijöiden rekrytoinnista vastaa yhtiön venäläinen toimitusjohtaja ja vähemmistöosakas Eugen Denisov.

Luotettava kumppani

tärkein kulmakivi

– Onnistumisen tärkein edellytys on, että heti alkuun löytyy hyvä yhteistyökumppani. Minulle kävi juuri näin, Haapalainen ynnää kymmenvuotista kokemustaan Venäjän markkinoilla.

Eugen Denisov on ollut mukana alusta lähtien, samoin Larissa Alybova. Haapalaisen mukaan kukin on keskittynyt niihin tehtäviin, jotka hallitsee parhaiten. Denisovin erityisosaaminen on parhaimmillaan viranomaisasioiden hoitamisessa. Alybova on yksi konsernin sisäisistä kouluttajista.

Karhakosin työntekijöistä pitkälti yli 90 prosenttia on naisia. Alybovan kokemuksen mukaan nuorten venäläisten naisten kouluttaminen urakkatyöhön vaatii sinnikkyyttä. Ensimmäiseksi on saatava perille ajatus, että kaikki aikaa ja energiaa vievät turhat liikkeet on karsittava pois.

– Kun asenteet on saatu kohdalleen, tytöistä tulee hyviä työntekijöitä.

Ansiotaso urakkatyössä on sen verran kova, että Denisov pääsi valitsemaan uudet työntekijät 300–400 hakijan joukosta. Mukana oli runsaasti myös akateemisen koulutuksen hankkineita hakijoita, kuten opettajia.

Läsnäolo on

välttämätön

Haapalaisen mukaan luotettavien ja rehellisten yhteistyökumppanien löytäminen Venäjältä ei korvaa oman läsnäolon merkitystä. Karhakosin kolmen ensimmäisen toimintavuoden aikana hän asui Kostamuksessa. Nyt käynnit ovat harventuneet muutamien päivien piipahduksiin kuukaudessa.

Tuotannon ja laadun varmistamiseksi Haapalainen on palkannut tehtaalle kaksi suomalaista osaajaa, jotka asuvat viikot Kostamuksessa. Myös työnopastaja Alybova on muhoslaisen Carhatecin palkkalistoilla, vaikka hänen pääasiallisin työskentelypaikkansa on Kostamuksessa.

Karhakosin kokoamat johdinsarjat viimeistellään konsernin Suomen yksiköissä. Emoyhtiö Carhatecin alla toimivat Karhakosin lisäksi TKV-Sarjat Oy ja Carhatest Oy. Koko konsernin palveluksessa on nelisensataa työntekijää. Liikevaihtoa kertyi viime tilikaudella runsaat viisi miljoonaa euroa eli kolmekymmentä miljoonaa markkaa.

Carhatec-konserni tekee johdinsarjat sopimusvalmistajana PKC Group Oyj:lle, jonka yksi toimiala on tuottaa, markkinoida ja kehittää sähkö- ja tiedonsiirtojärjestelmiä raskaisiin ajoneuvoihin. Sen tärkeimmät asiakkaat ovat globaalisti toimivat Scania ja Volvo.

Carhatec-konserni

Emoyhtiö Carhatecin lisäksi konserniin kuuluvat Karhakos, TKV-Sarjat Oy ja Carhatest Oy.

Toimiala johdinsarjojen sopimusvalmistus.

Perustamisvuosi 1991.

Liikevaihto 5 miljoonaa euroa (2001).

Tulos verojen jälkeen 7 prosenttia liikevaihdosta (arvio).

Työntekijöitä 400.

Tuoreimmat osastosta