400 miljoonaa kappaletta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ollila pitää kiinni matkapuhelimien myyntimäärästä

Julkaistu: 17.10.2002 12:23

Värinäytöt ja multimedia lisäävät Nokian pääjohtajan Jorma Ollilan mukaan kiinnostusta langattomaan viestintään ja matkapuhelinmarkkinat ovat siirtymässä uuteen kasvuvaiheeseen. Hän korostaa, että tätä vauhdittavat lukuisat uudet, massamarkkinoille suunnatut tuotteet, joiden multimediaviestitoiminto ja värinäyttö tuovat mukanaan uusia käyttömahdollisuuksia.

- Pidämme kiinni aikaisemmasta arviostamme, jonka mukaan maailmassa myydään tänä vuonna noin 400 miljoonaa matkapuhelinta, Ollila huomautti torstaina Nokian tulostiedotteen mukaan. Kiinnostavat uudet palvelut ja puhelinten käyttöominaisuudet houkuttelevat Ollilan mielestä yhä enemmän suurta joukkoa nykyisiä matkapuhelinkäyttäjiä, sekä ammattikäyttäjiä että kuluttajia, uusimaan puhelimensa tai jopa harkitsemaan useamman kuin yhden puhelimen hankintaa. Langattomien verkkojen markkinat pysyvät Nokian näkemyksen mukaan edelleenkin haasteellisina investointien jatkuessa vähäisinä. Kolmannen sukupolven verkkojen käyttöönotossa on kuitenkin tapahtunut selvää edistystä. Verkkojen avaaminen testikäyttöön on meneillään, ja valmistajat ja operaattorit tekevät tiiviisti työtä yhteensopivuustestauksen parissa. - Olen täysin vakuuttunut siitä, että langaton laajakaistateknologia tulee olemaan ratkaisevassa asemassa kapasiteetin, nopeuden ja palveluiden laadun lisäämiseksi tulevaisuudessa. Esittelimme syyskuussa ensimmäisen kaksitoimisen wdcma/gsm-puhelimemme toimivassa verkossa. Nokia 6650 -puhelinmalli on läpäissyt tyyppihyväksyntätestit, ja olemme valmiit aloittamaan sen toimitukset operaattoreille. Uskomme, että kolmannen sukupolven järjestelmä on tarpeeksi kehittynyt laajamittaisia puhelintoimituksia varten vuoden 2003 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Uusia langattomia palveluita otetaan parhaillaan käyttöön useimmissa verkoissa.

- Olemme erittäin tyytyväisiä multimediaviestinnän ripeään liikkeellelähtöön, ja jo yli 50 operaattoria Euroopassa ja Aasiassa tarjoaa multimediaviestipalveluita. Tämä osoittaa, että langattomassa maailmassa digitaalinen yhdentyminen on todellisuutta. Täysin uudenlaiset tuotekategoriat kuten kamerapuhelimet vaikuttavat markkinoiden painopisteeseen ja laajuuteen sekä parantavat merkittävästi Nokian kasvumahdollisuuksia tulevaisuudessa, Ollila huomauttaa