200206630 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Autoja jaerotiikkaa

Julkaistu: 5.2.2002 16:37

Auto-, vene- jaerotiikkalehtienmyynti on kasvanutripeästi, trendilehdet eivät suomalaisille miehille kelvanneet

Suomalaismiesten intohimot ovat erotiikka, autot ja veneet, mutta hienostelulle ja tyylikeikaroinnille herrat antavat piut paut. Näin on, jos miesten ostamat lehdet kuvaavat miesten tuntoja. Lehtipisteen eilen julkistaman lehtien irtomyyntitilaston mukaan erotiikkalehtiä myytiin viime vuonna noin 5,4 miljoonalla eurolla (32 miljoonalla markalla), ja auto-, moottori- ja venealan lehtiä suomalaiset ostivat 6,7 miljoonalla eurolla (40 miljoonalla markalla).

Erotiikkalehtien myynti on hiipunut hiljalleen monta vuotta, mutta viime vuonna lukijat innostuivat taas: erotiikkalehtien markkamääräinen myynti kasvoi noin 14 prosenttia vuoden 2000 myynnistä. Samalla erotiikkalehtien suosio palasi kymmenen vuoden takaisiin myyntilukuihin. Lukijoiden suosikkitrio on Erotiikan maailma, Kalle ja Jallu.

Etenkin kotimaisten erotiikkalehtien myyntiä vauhditettiin usein vielä lehden kylkiäisenä olevalla videolla.

Auto- ja venealan lehtien myynti nousi noin viidenneksen edellisvuodesta. Tyyliin ja trendeihin keskittyvät lifestyle-lehdet puolestaan eivät suomalaismiehiin purreet, ja viime vuonna lakkautettiin kolme miehille suunnattua trendilehteä: MG, Men?s Health ja Slitz.

– Suomalaismiehet ovat innostuneita auto- ja venelehdistä, mutta he eivät löytäneet trendilehtiä, kun taas jo Ruotsissa ne myyvät hyvin, sanoo Rautakirja Oyj Lehtipisteen markkinointijohtaja Maylis Karjalainen.

Irtonumeromyynti kasvoiseitsemän prosenttia

Lehtien irtonumeromyynti kasvoi viime vuonna liki seitsemän prosenttia, ja lehtien irtonumeroita myytiin runsaalla 244 miljoonalla eurolla (1,45 miljardilla markalla). Viime vuosi oli hyvä erityisesti iltapäivälehdille, joiden markkamääräinen myynti kasvoi lähes 20 prosenttia. Kaikkiaan iltapäivälehtiä myytiin viime vuonna noin 117 miljoonalla eurolla (693,9 miljoonalla markalla). Parhaiten myi Ilta-Sanomat, ja kakkosena oli Iltalehti. Iltapäivälehtien jälkeen irtonumeromyynnin kolme parasta ovat Keltainen Pörssi, 7 päivää ja Aku Ankan taskukirjat.

Samaan aikaan kotimaisten aikakauslehtien myynti putosi kaksi prosenttia. Parhaiten kävivät kaupaksi perhe- ja naistenlehdet. Perhelehtiä myytiin viime vuonna yli 16 miljoonalla eurolla (96 miljoonalla markalla) ja naistenlehtien myynti oli lähes yhtä suuri.

Pokemon-villitys nosti keräilytuotteet nopeasti hiteiksi, ja niiden myynti ohitti perhelehtien myynnin vuonna 2000. Viime vuonna Pokemon-into jo hiipui, ja keräilytuotteiden myynti putosi 8,7 miljoonaan euroon (52 miljoonaan markkaan).

Kesko palasi lehtimyynnin johtoon

Kesko palasi viime vuonna lehtimyynnin ykköseksi, kun edellisvuonna kärkisijaa piti Rautakirja. Voimakkaimmin lehtimyyntiään kasvatti S-ryhmä, jonka markkinaosuus on jo 20 prosenttia. Marketit ovat panostaneet vahvasti lehtien myyntiin antamalla isot tilat lehtiosastoille ja tarjoamalla monipuolisia lehtivalikoimia. Markettien ja kioskien lisäksi lehdet ovat saaneet myös uusia kauppapaikkoja.

– Uusia lehtimyyjiä ovat muun muassa kahvilat ja pikaruokapaikat, jotka ovat nopeasti nostaneet lehtimyyntiään. Lehtitarjontaa on nyt levitetty sinne, missä ihmiset liikkuvat, sanoo Lehtipisteen myyntijohtaja Marjut Rajala.

Rautakirja kuuluu samaan SanomaWSOY-konserniin kuin Taloussanomia kustantava Startel Oy.

Tuoreimmat osastosta