200202855 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Yrityshakemisto laajenee ja jalostuu verkossa

Julkaistu: 31.1.2002 17:02

Sonera ja Findexa yhteistyöhön internetin hakupalveluissa

Verkkoon on tulossa entistä kattavampi hakupalvelu yrityksistä ja niiden tuotteista, kun Sonera ja Pohjoismaiden johtava yritysinformaation tuottaja Findexa solmivat yhteistyösopimuksen yrityshakupalvelun ja mainonnan laajentamisesta verkossa.

Soneran Plazan myyntijohtaja Kimmo Vihanto kertoo, että sopimus mahdollistaa Findexan Inoa-yrityshakemistopalvelun näkyvyyden Sonera Plazan portaalipalvelussa ja Inoan mainonnan saavutettavuuden verkossa. Inoan yrityshakemistot tulevat osaksi Sonera Plazan ja Ihmemaan hakupalveluita.

– Verkossakävijä löytää aikaisempaa kattavampaa ja jalostetumpaa tietoa yrityksistä ja tuotteista, Mainosten myynti verkkoon alkaa ensi kuun alussa. Sopimus on yli kaksi kertaa suurempi aikaisemmat vastaavat verkkosopimukset ovat olleet. Puhumme yli miljoonan euron sopimuksesta, Vihanto paljastaa.

– Hakemistopalveluiden painopiste on siirtymässä verkkoon. Uskomme, että pystymme yhdessä yli 1,6 miljoonaa kuukausikävijää tavoittavan Plazan kanssa yhdistämään hakemistopalveluita mielekkääksi tuotteeksi internet-nakyvyyttä etsiville yrityksille, Findexan toimitusjohtaja Timo Hiltunen lisää.

Haku- ja hakemistopalveluiden uskotaan muuttavan merkittävästi verkkomainonnan kokonaiskuvaa Suomessa. Suomen Gallupin mukaan verkkomainonta väheni viime vuonna noin seitsemän prosenttia edellisvuodesta. Suomessa verkkomainontaan ei kuitenkaan ole laskettu mukaan hakemisto-palveluita, joiden myynnin volyymi tuo merkittävän lisän internetin mainosmyyntiin.

Haku- ja hakemistopalvelut ovat olleet internetin käytetyimpien palveluiden joukossa. Sonera Plazalla on 31 prosentin markkinaosuus internet-liittymämarkkinoilla. Sonera Plazan hakupalveluista tehtiin viime vuonna yli 120 miljoonaa hakua. Esimerkiksi painettujen keltaisten sivujen ja toimialahakemistojen hakumäärä oli noin 90 miljoonaa.

Tuoreimmat osastosta