200202722 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Radio tarvitsee vahvan identiteetin

Julkaistu: 15.1.2002 15:11

Radioaseman pitää rakentaa itselleen voimakas identiteetti, jotta se toimii hyvänä mainosvälineenä. Näin sanoo RAB USA:n varatoimitusjohtaja Mary Bennett.

– Keinoja voivat olla esimerkiksi juontajat tai urheiluselostajat. Joka tapauksessa radion pitää olla kiinteä ja aktiivinen osa yhteisöään. Kun kuulija sitoutuu kanavaan, hän käyttää sen kuunteluun entistä enemmän aikaa.

RAB Finlandin järjestämässä aamiaistilaisuudessa puhunut Bennett muistutti, että amerikkalaistutkimuksen mukaan kuluttaja altistuu 2 500 mainosiskulle joka päivä. Median ja markkinoinnin syövereihin on helppo hukkua.

Koska viestejä on paljon, ihmisiä on vaikea tavoittaa. Radiolla on muihin viestimiin verrattuna muutama etu.

– Radio seuraa ihmistä herätyskellosta autoon ja työpaikalle. 44 prosenttia suomalaisista kuuntelee radiota autossa ja 63 prosenttia kotona, Bennett huomauttaa.

– Radiota kuunnellaan eniten päivisin, joten se tavoittaa ihmiset juuri ennen ostohetkeä. Mainonnan ajoitus kannattaakin miettiä tarkasti. Esimerkiksi terveystuotteita kannattaa mainostaa alkuviikolla, koska silloin ihmiset päättävät aloittaa terveen elämän.

Tuoreimmat osastosta