200106985 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Mobiilipalvelut kannattaa suunnata naisille

18.12.2001 20:56

Naiset ovat lupaavampi kohderyhmä tulevaisuuden mobiilipalveluille kuin miehet, väittää Linköpingin teknillisessä korkeakoulussa Ruotsissa tehty tutkimus. Nuoret naiset ovat tutkimuksen mukaan avoimempia kokeilemaan uusia palveluja ja heillä on enemmän mielikuvitusta keksiä uusia langattomia palveluja. Tytöt pitävät poikia enemmän yhteyttä kavereihin puhelimen välityksellä, ja mikä tärkeintä, tytöt ovat myös ostovoimaisempia.

Tutkijat haastattelivat 300:aa tukholmalaista nuorta, joista valtaosa omisti kännykän ja joista yli puolet oli jo kokeillut erilaisia mobiilipalveluja. Heistä muodostui vastausten perusteella neljä selkeää kohderyhmää.

?Tytöt, jotka haluavat pitää hauskaa" olivat selvästi innostuneempia langattomista palveluista kuin muut haastatellut. Nämä 15–18-vuotiaat, vielä vanhempiensa kanssa asuvat tytöt kuluttavat jo nyt huomattavia summia mobiilipalveluihin. He sanoivat olevansa valmiita maksamaan palveluista, jotka helpottavat ostosten tekoa, hauskanpitoa ja yhteydenpitoa ystävien kanssa.

Myös seuraavaksi lupaavimmasta ryhmästä, "surffaavista city-aikuisista", suurin osa oli naisia. Nämä 18–25-vuotiaat nuoret ovat jo itsenäistyneet, ja heillä on vilkas sosiaalinen elämä. He liikkuvat internetissä kuin kotonaan ja voisivat vastaanottaa puhelimiinsa tietoa omista kiinnostuksen kohteistaan. Heidän mielestään tärkein langaton palvelu on sähköposti.

"Vakavat nuoret miehet" olisivat valmiit maksamaan langattomasta deittipalvelusta, mutta muunlaiset sovellukset eivät heitä juurikaan kiinnosta. Hännänhuippuna ovat "nörtit", jotka eivät osoittaneet minkäänlaista kiinnostusta mobiilipalveluja kohtaan. He näpräävät mieluummin tietokonetta kuin tapaavat ystäviä.

Tutkimustulokset yllättävät, mutta toisaalta muitakin merkkejä naisten ryhdistäytymisestä mobiilirintamalla on ollut nähtävissä.

Esimerkiksi brittilehti Guardian raportoi, että kaksi kolmesta 15–19-vuotiaasta brittinaisesta omistaa kännykän. Sitä mukaa kun matkapuhelinten suosio on lisääntynyt, muun ajanvietteen, kuten perinteisten teinien lifestyle-lehtien suosio on vähentynyt. Tyttöjen elämäntapa-aikakauslehtien myynti on laskenut 12 kuukauden aikana 5,6 prosenttia.

Toisen tutkimuksen mukaan 79 prosenttia brittinaisista pitää teknisiä laitteita tärkeänä osana elämäänsä, miehistä vain 71 prosenttia. Samansuuntaisia uutisia tulee Yhdysvalloista: mediatutkimusfirma Nielsenin mukaan yli puolet amerikkalaisista internetin käyttäjistä on jo naisia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?