200106629 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lemmikki syöterveellisemminkuin omistajansa

Julkaistu: 11.12.2001 20:18

Lemmikkieläinruokamarkkinoiden paisuminen perustuu siihen, että eläinten omistajat ovat entistä tietoisempia ravinnon vaikutuksesta lemmikin terveyteen ja hyvinvointiin.

– Itse asiassa monet lemmikit syövät nykyään paljon terveellisemmin ja tasapainoisemmin kuin omistajansa, Rubin paljastaa.

Ravitsemustiedettä käytetään hyväksi vähintään yhtä paljon kuin ihmisille tarkoitettujen elintarvikkeiden tuotekehittelyssä. Ravitsemustieteilijöitä riveihinsä palkanneet valmistajat ovat alan selviä markkinajohtajia. Myös kasvattajat ja eläinlääkärit on valjastettu lemmikkieläinruokien tuotekehittelyyn. Tiiviit yhteistyösopimukset heidän kanssaan takaavat merkittävän markkinointipanoksen.

Terveyttä uhkuvien ruokien lisäksi luksuslemmikkieläinruuat saavat yhä enemmän jalansijaa erityisesti kissanruokapuolella. Nirsoiksi tiedettyjen connaisseur-kattien herkkiä makuhermoja hivellään yksittäispakatuin gourmet-aterioin, joilla on toinen toistaan raflaavampia nimiä. Maitoallergiasta kärsiville kissoille on kehitelty laktoositonta maitoa.

Eläinkauppojen mukaan lemmikkieläinruokien myynti siirtyy yhä enemmän erikoisliikkeisiin vähittäiskaupan kustannuksella. Suomessa erikoisliikkeillä on Jukka Ruokolan mukaan merkitystä lähinnä kuivan koiranruuan myynnissä.

Eläinkauppojen lisäksi tärkeitä markkinointikanavia ovat alan messut, näyttelyt ja tapahtumat. Näytteiden ja esitteiden jakaminen on yleistä kiivaasti kilpailluilla markkinoilla.

Valmistajien verkkosivuilla on myös tärkeä markkinointitehtävä. Yhdellä sivulla virtuaalinen ravitsemusekspertti antaa yksityiskohtaiset ohjeet lemmikin ruokintaa varten, ja toiselta voi tilata ilmaisia näytepakkauksia. Löytyipä sivuilta jopa kissojen horoskooppi ja aromaterapiaohjeet.

Tuoreimmat osastosta