200101015 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lontoon metrourakoitsijat hakevat jättirahoitusta maailmalta

Julkaistu: 4.12.2001 20:31

Ratojen vuokraus yksityisille ratkeaa pian

Lontoon metron osittainen yksityistäminen etenee nyt pankkimaailmassa. Metroratojen vuokraamista suunnittelevat yritysryhmät, Metronet ja Tube Lines, kosiskelevat nyt kilvan ulkomaisia pankkeja rahoittajikseen.

Metronet on saamassa hoitaakseen kaikkiaan yhdeksän Lontoon metrolinjoista. Tube Lines havittelee kolmea. Lopullisesti linjojen vuokraajat selvinnevät tämän kuun loppupuolella, sillä yksityisillä yrittäjillä on ensi maanantaihin saakka aikaa tarjousten jättöön. Yllätystarjoajia ei kuvioon kuitenkaan odoteta.

Lontoon metron yksityistämisessä on kyseessä julkis-yksityiseksi luonnehdittu hanke, jossa yksityiset yritykset liisaisivat radat, kaluston ja asemat Lontoon kaupungilta. Julkinen valta huolehtisi edelleen itse liikennöinnistä.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Metronet tarvitsee ratojen uudistustyön aloittamiseen 1,5 miljardia euroa (yhdeksän miljardia markkaa). Mukaan pankkisyndikaattiin se kaavailee muun muassa Canadian Imperial Bank of Commercea, Deutsche Bankia sekä brittiläisiä Abbey Nationalia ja Royal Bank of Scotlandia. Euroopan investointipankki rahoittanee hankkeesta peräti 960 miljoonaa euroa (5,7 miljardia markkaa).

Tube Linesin rahoitustarve on 2,2 miljardia euroa (13 miljardia markkaa). Sen kaukaisin rahoittajaehdokas on japanilainen Mizuho-pankki, jonka lisäksi syndikaattiin tulisivat myös brittiläinen HBOS ja ranskalainen Societe Generale SA.

Pormestari vastustaa

Metronetin taustalta löytyy brittiläinen ratojen kunnossapitoon erikoistunut yhtiö Balfour Beatty, joka on saanut kumppaneikseen useita sekä brittiläisiä että ulkomaalaisia yhtiöitä energia-, vesihuolto ja rakennusaloilta. Tube Linesin taustalla on myös infrastruktuurin rakentajia: amerikkalainen Bechtel sekä brittiläiset Amey ja Jarvis.

Yhtiöt eivät ole peräytyneet metrohaaveistaan, vaikka hanke on ollut pitkään vastatuulessa. Viimeksi yksityisten yritysten pelättiin vetäytyvän julkisen vallan kanssa tehdyistä sopimuksista, kun Britannian kaikkia junanratoja hoitanut ratayhtiö Railtrack kaatui valtion syliin reilu kuukausi sitten. Monen mielestä liikenneministeri Stephen Byers edesauttoi yhtiön kuolemaa kaikilla mahdollisilla tavoilla, etenkin peruuttamalla jo sovitun rahoituspaketin.

Metron osittaisen yksityistämisen piti päästä vauhtiin jo viime keväänä, mutta muun muassa Lontoon pormestarin Ken Livingstonen raju vastustus on hidastanut asioita.

Ison-Britannian ratayhtiön kohtalo on vielä täysin auki. Itse asiassa koko yksityistetyn junaliikenteen järjestelyjä on tarkoitus puida uudelleen. Junien osalta kuvio on kuitenkin päinvastainen kuin metron: junaliikenteen harjoittajat pysynevät yksityisinä, mutta radat ovat ainakin toistaiseksi taas julkisen vallan hallussa.

Lontoon metroa kuljettaa vastaisuudessakin Lontoon liikennelaitos, vaikka ratojen korjauksiin ja asemien bisnesten pyörityksiin haetaankin yksityisiä kumppaneita.

Britannian liikenteen yksityistämisen viimeisin esimerkki on lennonjohto, jonka omistuksesta 49 prosenttia siirtyi loppukesästä lentoyhtiöiden muodostamalle konsortiolle. Nyt ryhmä kerjää valtiolta reilun 400 miljoonan euron (2,4 miljardin markan) pottia, koska liiketoiminta ei ole lähtenyt liikkeelle odotetusti.

Lennonjohdon rahantarpeet kalpenevat kuitenkin junaliikenteen rinnalla. Laskipa valtio niin tai näin, sen kukkarosta menee lähivuosina joka tapauksessa jopa useita kymmeniä miljardeja euroja ratojen korjaamiseen tai yrittäjien tukemiseen.

Tuoreimmat osastosta