200103444 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Masa-Yards vaatii valtiolta tekojalaivanrakentamisen turvaamiseksi

Julkaistu: 29.11.2001 20:18

Toimitusjohtaja Jorma Eloranta kutsuu myös alihankkijat ja tavarantoimittajat mukaan talkoisiin

Kværner Masa-Yardsin toimitusjohtaja Jorma Eloranta haluaa eri osapuolet, valtion, tavarantoimittajat ja alihankkijat yhteisiin talkoisiin laivanrakentamisen säilymiseksi Suomessa. Hänen mukaansa markkinatilanne laivanrakentamisessa on niin hankala ja hintapaineet ovat niin kovat, että joka suunnalla on nyt mietittävä, mitä telakkateollisuuden eteen voitaisiin tehdä.

– Nyt täytyy tehdä arvio siitä, halutaanko laivanrakentamisen jatkuvan Suomessa. Ja kun varmasti halutaan, niin on katsottava, minkälaisia toimenpiteitä se edellyttää eri tahoilta.

Elorannan mukaan laivanrakentajilla on valtion kanssa toimiva keskusteluyhteys, mutta dialogin ohella tarvittaisiin myös toimenpiteitä.

Masa-Yardsin viimeiset jo tilatut laivat lähtevät telakoilta vuosien 2003 ja 2004 vaihteessa. Uusia tilauksia ei ole tullut. Jotta suunnitteluporras saataisiin työllistetyksi ja resurssit otetuksi käyttöön, tarvittaisiin tilauksia jo ensi vuoden alussa.

– Ihan vielä ei olla jäniksen selässä, mutta kieltämättä mielellään olisi jo saatu uutta kauppaa, Eloranta sanoo.

Yleisen taantuman lisäksi Yhdysvaltain terrori-isku on syönyt laivojen, etenkin risteilijöiden, kysyntää.

EU-tuet ulotettavamyös palloaluksille

Eloranta varoo vaatimasta valtiolta suoraan tukea laivanrakentamiselle. Hän ei myöskään vaadi valtiolta laivatilauksia.

– En lähde esittämään mitään joulupukkitoivomuksia. Tarpeeseensa valtiokin laivoja tilaa, jos tilaa, hän sanoo.

Eloranta on sen sijaan huolissaan Euroopan komission esityksestä, jonka mukaan tietyille alustyypeille alettaisiin myöntää tilapäistä tuotantotukea.

Suomalaisalukset eivät tuen piiriin kuuluisi, ja Eloranta pelkää, että tuen saajat valuttaisivat tukea myös muille kuin tuen piiriin kuuluville aluksille, mikä entisestään vääristäisi kilpailua alalla.

Komission esitys on joulukuussa ministerineuvoston käsittelyssä.

– Jos tukea ei ole ollenkaan, niin me elämme sen kanssa. Mutta jos sitä annetaan, niin silloin pitää esimerkiksi kaikkien energia-alusten olla tuen piirissä.

Eloranta haluaa tukea LNG-aluksille eli nestemäistä kaasua kuljettaville palloaluksille, joita Masa-Yards rakentaa risteilyalusten lisäksi ja jotka siis uhkaavat jäädä tukia paitsi.

Takuita töidenjatkumisesta ei ole

Aker Maritimen tulo Masan emoyhtiön Kværnerin suurimmaksi omistajaksi aiheuttaa huolta suomalaistelakoiden työntekijöissä. He pelkäävät, että emoyhtiöiden sulautuminen johtaa myös suomalaisten tytäryhtiöiden sulautumiseen eikä töitä vastedes riitä Helsinkiin, Turkuun ja Raumalle.

Elorannan mukaan kukaan ei voi antaa takeita töiden jatkumisesta telakoilla eikä myöskään siitä, että saneerauksilta vältytään.

– Se on kiinni siitä, että jos kauppoja saamme, niin vilskettä piisaa.

Osaamista, kilpailukykyä ja uskottavuutta Suomesta Elorannan mukaan löytyy, mutta uskottavuuskin on tienattava joka päivä, ja kaikki osatekijät ovat tarkastelun alla, myös johto ja henkilöstö.

Eloranta ei suostu sanomaan, minkälaista summaa emo-Kværner vaatii Masan kassasta oman rahoituskriisinsä hoitamiseksi.

Elorannan mukaan Masa-Yardsin hallitus päättää aikanaan, onko yhtiössä ylimääräistä likviditeettiä irrottaa emoyhtiölle.

– Yhtiön hallitus tarkastelee asiaa yhtiön oman edun kannalta.

Lisää aiheesta

Mielipide, sivu 14

Tuoreimmat osastosta