2001012213 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kiinalaisten matkailijoiden määrä kasvaa vauhdikkaasti Suomessa

Julkaistu: 23.11.2001 20:13

Kiina on alkanut poistaa matkailun esteitä

Kiinalaisten matkailijoiden määrä Suomessa kasvaa vauhdikkaasti, vaikka Kiinan matkailun esteitä vasta poistetaan.

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan kiinalaiset yöpyivät Suomessa 38 000 vuorokautta tammi–syyskuussa. Viime vuoden vastaavasta ajasta kasvua on noin 30 prosenttia. Syyskuussa yöpymisiä oli noin 6 000 eli noin 54 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) toimitusjohtajan Jaakko Lehtosen mukaan kasvuun on ainakin kolme syytä. Kiinan viisumikäytäntö on vapautunut jonkin verran, Suomea on markkinoitu Kiinaan ja maiden väliset liikenneyhteydet ovat parantuneet.

Toistaiseksi kiinalaiset pääsevät Suomeen vain opiskelu- ja työmatkoille. Turisteina Kiina ei salli kansalaistensa matkustaa Suomeen ennen kuin maat ovat solmineet erillisen ADS-sopimuksen (approved destination statement). ADS:n solmimisen jälkeen kiinalaisten turistien määrä pääsee toden teolla kasvamaan.

Kiina on tehnyt ADS-sopimuksen reilun kymmenen maan kanssa.

– Saksa sai ensimmäisenä EU-maana sopimuksen aikaiseksi pari viikkoa sitten, ja oletan, että Suomikin kykenee solmimaan sen mahdollisimman nopeasti, Lehtonen sanoo.

ADS ei ole valtiosopimus, mutta sen solmiminen edellyttää sisä- ja ulkoministeriön hyväksymisen. Lehtosen mukaan MEK keskustelee asiasta molempien ministeriöiden kanssa joulukuussa ja aloittaa neuvottelut heti, kun ministeriöt antavat hyväksyntänsä.

Lehtosen mielestä sopimusta kannattaa kiirehtiä, sillä Kiinan matkailussa on valtava potentiaali.

– Voisin arvioida, että 100 000 kiinalaisyöpymisen raja ylittyy parissa vuodessa. Viime vuonna yöpymisiä oli koko vuonna 30 000, Lehtonen toteaa.

Sata miljoonaa voi pianmatkustaa vuosittain

Maailman turistijärjestön arvioiden mukaan vuonna 2020 noin sata miljoonaa kiinalaista matkustaa ulkomaille.

Parissakymmenessä vuodessa maasta tulee maailman merkittävin matkailun kohdemaa. Samassa ajassa siitä tulee neljänneksi suurin lähtömaa.

– Kiinalaiset ovat hyviä matkustajia myös, koska matka sieltä Suomeen on pitkä. Sieltä matkustavan täytyy olla vähintään kohtuullisesti toimeentuleva, mikä merkitsee, että Suomeen tullessaan hän käyttää myös rahaa enemmän kuin matkustajat keskimäärin. Lisäksi Kiinan ja Kaukoidän kulttuuriin yleensäkin kuuluu runsas tuliaisten vieminen, Lehtonen kertoo.

Lehtosen mukaan kiinalaisten Suomen-matkailu on paljolti kiinni ADS-sopimuksesta. Toisen tärkeän tekijän muodostaa lentoliikenne. Esimerkiksi nykyisin Finnairin Kiinan-lentojen koneet ovat melkein aina täpötäynnä.

Finnairin painopisteon Kaukoidässä

Finnairin Kaukoidän myyntipäällikön Jarkko Härmälän mukaan Finnair on siirtänyt kaukoliikenteen painopistettään Kaukoitään. Helmikuussa yhtiö aloittaa neljännen vuoron Pekingiin ja täysin uudet kolmen viikkovuoron lennot Hongkongiin.

– Odotukset ovat aika korkealla Kiinan markkinoiden suhteen. Uskomme, että kuljetamme osan Eurooppaan matkustavista kiinalaisista siksikin, että meillä on toimiva reitistö Euroopassa, Härmälä perustelee.

Tuoreimmat osastosta