Hyvä mainos yllättää yksinkertaisuudellaan

Julkaistu:

Maailmankuulu mainosmies James Lowther yhdistää luovuuden ja tuloksellisuuden

Hyvä mainos aukeaa nopeasti lukijalle, mutta myös naulitsee hänet ilmoituksen ääreen, nappaa otteeseensa.

– Jos mainoksesta ei muutamassa sekunnissa tajua, mitä siinä myydään, se ei ole hyvä mainos. Mutta myös niin, että lukija keskittyy toviksi siihen, tähdensi maailmankuulu mainosmies James Lowther eilen Helsingissä mainos- ja markkinointiväelle.

Huonona esimerkkinä hän mainitsi Benettonin maailmankuulut ?shokkimainokset?, joita ei tietämätön ymmärrä vaatemainoksiksi.

– En pidä Benettonin ilkeästä mainonnasta, mutta joskus täytyy mainoksessa olla jotain, joka shokeeraa ihmisiä. Aina ei tarvitse osoittaa hyvää makua. Jotkut minunkin tekemäni mainokset ovat järkyttäneet, mutta ne ovat aina yhdistyneet myytävään tuotteeseen, Lowther tähdensi.

– Olen ensisijaisesti myyntimies, en niinkään taiteilija. Tehtäväni on myydä tuotteita, ei luoda taidetta.

Se ei silti tarkoita, etteikö hyvä mainonta olisi myös hyvin luovaa ja samalla tuloksellista. Tästä malliesimerkkeinä hän pitää tossumerkki Nikeä ja pelikone Playstationia.

– Nike on takonut brändillään miljardeja.

Liikutalukijaa

Lowther totesi, että hyvää lehtimainontaa on vaikea tehdä, koska kilpailijalla, tv-mainonnalla, on ominaisuuksia, joita ei lehti-ilmoitukseen saa.

– Tv-mainoksessa on välkettä, musaa ja muuta. Lehtimainos vain könöttää paikallaan.

Lowther ottaa sen haasteena. Hän muistutti, että koska lehtimainos ei liiku, pannaan lukija liikkumaan lehden luokse.

– Useimmat mainokset huutavat, mutta lukijan voi saada luokseen myös kuiskaamalla. Pienellä painetulla tekstinpätkällä lukijan on fyysisestikin pakko lähestyä lehteä. Muutenhan hän ei näe lukea mainostekstiä.

Kuvan ja tekstin ikuiseen hegemoniataisteluun Lowther loi esimerkkitilanteen, joka ei jättänyt epäselvyyttä vastauksesta. Samalla kun Lowther luki pätkän Shakespearea, asteli britin viereen alusasuinen malli. Hamletin kuuntelusta ei sen jälkeen tullut mitään.

– Kuvat ovat ylivoimaisen nopeita sanoihin verrattuna. Ja ne ovat kansainvälisiä, ne tunnetaan joka maassa.

Lowther kuitenkin korosti, ettei sanoja kannata unohtaa. Vahva kuva vahvistuu entisestään nasakalla tekstinpätkällä.

– Sanoisin, että käytetään koko arsenaalia, sanoja ja kuvia, eikä vain yhtä asetta.

Yksinkertaistaja yllätä

Lowther muistutti, että yksinkertaisuus on valttia mainonnassa. Yhtenä yksinkertaisuuden malliesimerkeiksi hän näki talouslehti The Economistin mainoksen, jossa oli vain avaimenreikä ja lehden logo. Toinen mainonnan valtti on yllättävyys tai odottamattomuus. Siihenkin hän löysi malliesimerkin brittilehdestä: ?En koskaan lue Economistia, johtamiskouluttaja, 42 v.?

Lopuksi hän muistutti, että mainostamisen sääntö numero yksi on, että sääntöjä ei ole.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Riita helsinkiläisessä taloyhtiössä: parveke maksoi 44 000 euroa ja käräjöinti 40 000 euroa

    2. 2

      Ravintolayrittäjä turhautui: Kokit hukkuvat töihinsä, lisätyövoima jämähtää byrokratiaan – ”Tietävätkö poliitikot, mikä se todellisuus on?”

    3. 3

      Caruna vastaa puheisiin sähkön siirtohinnan korotuksista: ”Hinnoittelu ei johdu omistajuudesta”

    4. 4

      Tutkimus: Sähköauto voikin saastuttaa tuplasti

    5. 5

      Autopomo julisti, että työntekijä pitäisi ampua – sen jälkeen alkoi helvetillinen simputus

    6. 6

      Brexit repii Britanniaa kahtia – mutta puntaa se ei pelota

    7. 7

      HS: Suomessa pitäisi olla 30 vuoden päästä 1,4 miljoonaa maahanmuuttajaa, jotta eläkkeet turvattaisiin

    8. 8

      Nokia aloitti selvityksen: Tehtiinkö Alcatel Lucentissa laiminlyöntejä? ”Tilanne voi johtaa seuraamuksiin”

    9. 9

      Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen irtisanoutuu – uuden johtajan etsintä alkaa heti

    10. 10

      Sonera-sijoittaja, vieläkö olet tappiolla?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Riita helsinkiläisessä taloyhtiössä: parveke maksoi 44 000 euroa ja käräjöinti 40 000 euroa

    2. 2

      Brexit repii Britanniaa kahtia – mutta puntaa se ei pelota

    3. 3

      Autopomo julisti, että työntekijä pitäisi ampua – sen jälkeen alkoi helvetillinen simputus

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Keskuspankit ruokkivat zombitaloutta – ja heikentävät kasvua

    5. 5

      Ravintolayrittäjä turhautui: Kokit hukkuvat töihinsä, lisätyövoima jämähtää byrokratiaan – ”Tietävätkö poliitikot, mikä se todellisuus on?”

    6. 6

      Kalasataman tornitalon vesivahingosta koitui jopa 7 miljoonan euron vahingot – osakkaille luvataan korvauksia

    7. 7

      Tutkimus: Sähköauto voikin saastuttaa tuplasti

    8. 8

      Nokian osake kääntyi syöksyyn – nyt yhtiö julkaisi harvinaisen tiedotteen

    9. 9

      Caruna vastaa puheisiin sähkön siirtohinnan korotuksista: ”Hinnoittelu ei johdu omistajuudesta”

    10. 10

      Fivan Tuominen rauhoittelee: Brexitistä ei suuria vaikutuksia Suomen pankeille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Noora Fagerström, 33, hoksasi 7. luokalla, mitä täytyy tehdä – johtaa nyt miljoonabisnestä: ”Enää ei tarvitse miettiä kaupassa, mitä ostaa”

    2. 2

      Rintamamiestalon rakenteista löytyi kosteuspommi – pariskunta vaati 60 000 euron hyvitystä, mutta toisin kävi

    3. 3

      94-vuotias muistisairas rouva joutui pankin kanssa varsinaiseen umpisolmuun – ”Ihan kohtuuton tilanne”

    4. 4

      Caruna väläyttää korotuksia sähkön jakeluhintoihin: Meneillään poikkeuksellinen vaihe

    5. 5

      Synkkä arvio ekonomistilta: Eläkkeiden pienentäminen on hyvin todennäköistä

    6. 6

      Katso itse: Sekoitatko nämä autot toisiinsa? Taksi Helsinki hermostui katukuvaan ilmestyneistä takseista

    7. 7

      Kolmekymppisten eläketilanne näyttää surkealta – Ekonomistit vinkkaavat: Näin varaudut tulevaan rysäykseen

    8. 8

      Hesburgerin perustaja Heikki Salmela paljastaa karun taustansa – ”Kyllä minun ja vaimoni tarinaa voi jonkinlaisena ihmeenä pitää”

    9. 9

      Onko eläkkeitä pakko leikata? Näin asiantuntijat vastaavat: ”Minä en ymmärrä argumenttia ollenkaan”

    10. 10

      Riita helsinkiläisessä taloyhtiössä: parveke maksoi 44 000 euroa ja käräjöinti 40 000 euroa

    11. Näytä lisää