200108005 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Huhtamäki tekee kunnon kupitja Hartwall hyvät oluet

Julkaistu: 15.11.2001 21:43

Elintarviketeollisuuden tähdiltä ei saa ruokaa

Vuoden nousija elintarviketeollisuuden yrityskuvien kamppailussa oli elintarvikepakkausten tekijä Huhtamäki, jonka yrityskuvavoima kipusi lähelle juomayhtiö Hartwallia.

Huhtamäki on käynyt läpi pitkän ja monivaiheisen rakennemyllerryksen, jonka nyt pitäisi olla ainakin suhteellisen lähellä loppuaan. Yhtiö on vuosien varrella ostanut, myynyt, ostanut ja taas myynyt yrityksiä ja niiden osia.

Lopputuloksena on kuluttajapakkauksiin tiukasti fokusoitunut yritys, joka tekee hyvää tulosta. Tuloskunto on jopa parantunut tänä vuonna vaikeutuneista markkinoista huolimatta.

Timo Peltolan johtama yhtiö saa kyselyssä alallaan selvästi eniten kehuja taitavasta liikkeenjohdosta. Seuraavaksi taitavin elintarviketeollisuuden liikkeenjohto on vastaajien mielestä Jussi Länsiön johtamassa Hartwallissa.

Huhtamäen ja Hartwallin yhteisiin vahvuuksiin vastaajien arvioissa kuuluu myös hyvä kannattavuus sekä kiinnostavuus sijoituskohteena. Vaikka kumpikaan ei tee varsinaisesti ruokaa, niin nykymaailman välttämättömyyshyödykkeitä kumminkin. Suhdanneherkkyys ei siis ole iso, mikä monia sijoittajia miellyttää.

– Yhtiön näkymät eivät kuitenkaan ole täysin riippumattomat maailmantalouden kehityksestä, huomauttaa yhtiö itse tuoreimmassa osavuosikatsauksessaan. Esimerkiksi Amerikkaan syyskuussa tehdyistä terrori-iskusta Huhtamäen sikäläinen toiminta toipui silti pääosin jo lokakuussa.

Hyvän tuloksen ja vakaan toiminnan lisäksi Huhtamäki hellii monen muun yhtiön tapaan omistajiaan aktiivisella omien osakkeiden osto-ohjelmalla. Huhtamäen osake onkin tämän vuoden pörssitähti, helmikuusta kurssi on noussut liki puolella.

Ihan kohtuullinen on ollut myös Hartwallin kurssikehitys yleisesti laskevilla osakemarkkinoilla. Niin Huhtamäellä kuin Hartwallillakin riittää vielä kiipeämistä vuoden 1998 huippukursseihin, mikä on kurssiodotusten kannalta vain hyvä asia.

Hartwallin erityinen kehujen aihe on menestyminen Venäjällä, mikä ei ole kovin yleistä suomalaisyrityksille. Vastaajat uskovat siihen, että vielä alkutekijöissään olevilta Venäjän olutmarkkinoilta on kuorittavissa enemmänkin vaahtoa, kunhan venäläiset oppivat länsimaisen tavan kitata kaljaa.

Tähtiyritys-mainintojen perusteluista voi päätellä, että Hartwallin tuotteet maistuvat myös monille kyselyn vastaajille.

Olvikin maistuu, mutta sen omaperäinen mainonta herättää kyselyn vastaajissa ristiriitaisia tuntoja. Nuorekkuus on toisten mielestä hyvä asia, jotkut paheksuvat nimenomaan oluen tyrkyttämistä nuorisolle.

Syötävän tekijöistä paras yrityskuva on ahvenanmaalaisella lastuyhtiö Chipsillä. Ihan oikeaa ruokaa päätyökseen tekevistä paras – tai vähiten heikko– imago on Atrialla. Sen valttina imagokisassa on kotimaisuus, kaiketi siis kotimainen liha, johon yhtiö on päämerkeissään sitoutunut. Tuotteidensa laadusta Atria saa kiitosta.

Kaikkiaan jälkipään elintarvikeyhtiöiden imagoprofiilit ovat hyvin matalia.

Raision tähti on takavuosista tullut roimasti alaspäin, uusi pohja löytyi taas tänä vuonna.

Benecol-hypestä on lähinnä kitkerät muistot jäljellä. Kyselyn vastaajat ovat keksineet melkoisen meheviä perusteluja etenkin sille, miksi Raisio on heidän mielestään Tähtiyrityksen vastakohta.

Myös Cultorin aikoinaan nielaisseen Daniscon profiili Suomessa on hyvin vaatimaton. Se ei ole mikään ihme, kun katsoo esimerkiksi yhtiön pörssitiedottamista. Huomattava osa yhtiön viime aikojen pörssitiedotteista on otsikoitu pelkän tiedotteen järjestysnumeron mukaan. Tiedote nro 14/2001, Tiedote nro13/2001 ja niin edelleen. Suomalaisten sidosryhmien kosiskelu informatiivisuudella ei ainakaan kuulu Daniscon hyveisiin.

Tuoreimmat osastosta