200108893 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Finnlines saavuttiFinnairia

Julkaistu: 15.11.2001 21:45

Lentoliikenteenhohto himmenivain hieman

Tavaran ja ihmisten kuljettaminen ilmojen halki on perinteisesti ollut mielikuvissa paljon hohdokkaampaa kuin meriteiden käyttö. USA:ssa matkustajalentokoneilla tehty terrori-isku osui Tähtiyritys-kyselyn vastausaikaan, mutta Finnairin yrityskuva kesti terrori-iskun hyvin.

Finnairin imago toki heikkeni hieman viime vuodesta. Eniten hupenivat sen pisteet yhteiskunnallisesta vastuuntunnosta ja vetovoimaisuudesta työpaikkana. Näissä luultavasti näkyvät yhtiön tuloksensa parantamiseksi tekemät saneeraukset. Finnairin työntekijät ovat kuitenkin selvinneet vähällä verrattuna amerikkalaisiin kollegoihinsa, joita on jäänyt massoittain työttömäksi ilmailukriisin takia.

Finnairia johtava Keijo Suilakin on joutunut vakavasti varoittamaan pahenevista ajoista, ja suoraselkäisyys tukiaisten vastustamisessakin on taittunut.

Tavaroiden merikuljettajan Finnlinesin imago kääntyi vaihteeksi parempaan suuntaan, ja Antti Lagerrosin johtama yhtiö otti takaisin paikkansa toimialan imagokakkosena. Finnlinesin johdon kehut nousivat taas korkealle. Selvästi lisääntyivät myös kiitokset hyvästä kannattavuudesta. Finnlinesin alkuvuosi meni hyvin, eikä kolmannen vuosineljänneksen tulospettymys ollut vielä kyselyn vastaajien tiedossa.

Vanhan kunnon nimensä takaisin ottanut Silja kohosi viime vuonna toimialansa imagokakkoseksi, mutta nyt Silja sukelsi taas. Yleisradiosta Siljan johtoon siirtyvän Heikki Lehmuston viestintätaidoille on epäilemättä sosiaalinen tilaus yrityksen imagonrakennuksessa. Tärkeintä olisi kuitenkin saada yhtiö taloudellisesti jaloilleen – ja tehdä se ilman valtion tukiaisia.

Liikenne on siitä merkillinen elämän ja liiketoiminnan alue, että itsekseen ja omalla kalustollaan liikkuvat maksavat valtiolle veroja moninkertaisesti aiheuttamiinsa kuluihin nähden, mutta mikään ammattimainen liikennöinti ei näytä menestyvän ilman massiivisia valtion tukiaisia.

Tuoreimmat osastosta