200102914 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Paluu inhimillisyyteen

Julkaistu: 29.10.2001 16:59

Ihmiset kaipaavat ihmisiä, joille voivat raha-asiansa selostaa ja joiden neuvot ainakin tuntuvat henkilökohtaisilta. Tämän todistavat muun muassa ruotsalaiset asiakastyytyväisyystutkimukset. Niissä henkilökohtaista palvelua korostava Handelsbanken nousee kerta toisensa jälkeen kärkeen. Vähintään yhtä kuvaavaa on, että tuorein tutkimus pankkipalveluiden laadusta jättää jumbosijalle SEB:n. Pankki on viimevuodet sulkenut konttoreitaan ja pyrkinyt kasvamaan verkkopankkina.

Tällä viikolla SEB kertoi suunnan muutoksesta. Pankin uusi strategia korostaa henkilökohtaista palvelua. Inhimillisyyden arvostus näyttää kasvavan Suomessakin: yli kymmenen laskuvuoden jälkeen pankkien henkilökunnan määrä on kääntynyt hienoiseen nousuun. Myös pankkien konttorien määrän muutos kääntyi äärimmäisen hienoiseen nousuun viime vuonna. Vuoden lopussa konttoreita oli viisi enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Merkkinä inhimillisemmän ajan alkamisesta voi pitää myös Aktian uutta verkkopankkia. Verkkopankkiasiakaskin saa oman yhteyshenkilön, johon voi tarvittaessa ottaa yhteyttä. Yhteyshenkilö esitellään verkkopankissa kuvan kera.

Tuoreimmat osastosta