200108857 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nettiajan kansan-liikkeessä maailmapitää selittää itse

Julkaistu: 29.10.2001 17:00

Puolueisiin ja auktoriteetteihin tottuneesta ikäluokasta nykyaktivistit näyttävät sekasortoiselta, epämääräiseltä ja vähän harhautuneelta joukolta. Mitä ne oikein haluavat? Kuka niitä johtaa? Mikseivät ne toimi niin kuin me?

Räjähdysmäisesti kasvaneelta kansalaisliikkeeltä puuttuu helposti sulatettava tuoteseloste. Se on ennemmin kasa pamfletteja kuin raamattu.

?Liike? on jossain järjestöjen ulkopuolella. MTV-sukupolven aktivistit poimivat eri järjestöjen toiminnasta ne kampanjat, joissa haluavat olla mukana. He liittyvät asiaan, eivät yhdistykseen. Maailma pitää selittää itse.

Globalisaatiokriittinen kirjailija Naomi Klein vertaa aktivistikenttää internetiin: yhden liikkeen sijasta on tuhansia liikkeitä, jotka liittyvät toisiinsa kuin nettisivujen linkit.

– Perinteiset instituutiot, jotka aikaisemmin lokeroivat kansalaiset siisteihin ryhmiin – ammattiyhdistykset, uskonnot, poliittiset puolueet – ovat kaikki menettämässä asemiaan, Klein kirjoittaa No logo -kirjassaan.

Kleinin Suomen-vierailua isännöinyt Ya Basta Helsinki on yksi esimerkki uudesta aktivismista. Meksikon zapatisteilta Jo riittää -nimensä lainannut ryhmä syntyi Prahan mielenosoituksissa ja kuuluu nykyään jo haalarit hylänneiden valkohaalarien (www.valkohaalarit.org) verkostoon. Valkohaalarit taas ovat ?horisontaalinen liike, jossa kaikilla on mahdollisuus osallistua?.

Hajanaisuus on kansalaisliikkeiden vahvuus. Ryhmien hillitseminen on vaikeaa, koska niiden organisaatio poikkeaa siitä, mihin instituutiot ja yritykset ovat tottuneet. Jos sitkeästi etsii suurta johtajaa kaiken takana, ei näe pienryhmien itsenäisyyttä ja väliaikaista koordinaatiota.

Toisaalta järki ja tarkoituksenmukaisuus voi hävitä koordinaation puutteeseen: katujen sulkeminen mielenosoituksissa onnistuu vain yhteistoiminnalla.

Joka tapauksessa uudet kansalaisliikkeet on pakko ottaa vakavasti. Vihreys on jo niin yleistä, että kerrostalojen pihalla on biojäteastiat ja yritys kuin yritys rustaa ympäristöraportteja.

Nyt nousussa on eettisyyden vaatimus. Etelä-Afrikka ei ehkä pitkään ole ainoa esimerkki valtiosta, jonka kansalaistoiminta on pakottanut muuttumaan. Kulutustavarajätti Unilever lahjoitti jo miljoonia dollareita Ben & Jerry?s -tytäryhtiönsä kautta globalisaation vastustajille.

Tuoreimmat osastosta