200108486 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Verkkokaupat odottavat ennätysjoulumyyntiä USA:ssa

Julkaistu: 29.10.2001 1:42

Terroripelon uskotaan kasvattavan verkkokaupan joulumyyntiä jopa 43 prosenttia viime vuoteen verrattuna

Verkkokaupan odotetaan nousevan tänä jouluna Yhdysvalloissa ennätystasolle, kun uusia terrori-iskuja pelkäävät amerikkalaiset välttävät uhan kohteeksi joutuneita ostoskeskuksia. Verkkokauppa pärjäsi hyvin jo syyskuisen terrori-iskun jälkeenkin. Sen myynti heikkeni himpun verran siinä, missä tavallisten vähittäiskauppojen myynnit romahtivat.

Verkkokaupan odotetaan tänä jouluna kasvavan jopa 43 prosenttia vuodentakaiseen sesonkiin verrattuna, arvioidaan Nielsen/Netratingsin tuoreessa selvityksessä. Se uskoo verkkokaupan joulumyynnin nousevan tänä vuonna ennätykselliselle 9,9 miljardin dollarin tasolle viime vuoden 6,9 miljardista dollarista.

Myös muut ennustelaitokset odottavat ennätysjoulua. Konsulttiyhtiö Gartner on povannut verkkokaupalle 39 prosentin myynnin kasvua ja Jupiter Media Metrix 20 prosentin kasvua edellisvuodesta.

Asiantuntijat uskovat verkkokaupan kasvavan mukavuudenhalun lisäksi yleisen turvallisuushakuisuuden takia. Monet amerikkalaiset haluavat välttää suuria ihmisjoukkoja ja uusien uhkien kohteiksi joutuneita ostoskeskuksia. Myös lentopelko voi hyödyttää verkkokauppaa. Moni jättää lentokoneella tehtävän joulun sukulaisvierailun väliin ja lähettää lahjat verkkokaupan kautta matkojen päässä asuville sukulaisille.

Tosin pelko postin kautta leviävästä pernarutosta voi myös vähentää joidenkin kuluttajien verkkokaupan käyttöintoa.

Epävarmuutta ennusteisiin tuo myös se, uskaltavatko kuluttajat ylipäätänsä käyttää rahaa edes jouluostoksiin epävarmassa taloustilanteessa.

Syyskuussa kuitenkin verkkokauppa pärjäsi tavallisia kauppoja paremmin. Forrester Researchin mukaan amerikkalaiskuluttajat törsäsivät syyskuussa verkkokaupan kautta 3,97 miljardia dollaria. Elokuussa vastaava luku oli vain vähän suurempi eli 4,0 miljardia dollaria.

Perinteisen vähittäiskaupan myynti sen sijaan romahti syyskuussa 2,4 prosenttia, kun kauppa vielä elokuussa kasvoi.

Perinteisten ketjujenverkkokaupat keräävät hyödyn

Eniten verkkokaupan kasvusta uskotaan hyötyvän perinteisten vähittäismyyntiketjun online-kauppojen. Nielsen/Netratingsin selvityksen mukaan kuluttajat ostavat verkossa mieluiten jo ennestään tutuista kaupoista.

Isoksi joulusesongin hyötyjäksi odotetaan myös verkkokauppa Amazon.comia, joka on yksi tunnetuimmista verkkokaupoista ja myy kaikkea kirjoista tietokoneisiin. Tiistai-iltana tuloksestaan ja näkymistään kertonut yhtiö odottaa pääjohtaja Jeff Bezosin mukaan joulusesongista erityisen hyvää myyntikautta ja kymmenen prosentin liikevaihdon kasvua vuoden viimeiselle neljännekselle. Muun muassa hintoja on laskettu myynnin vauhdittamiseksi.

Itse asiassa Amazon.com odottaa joulukaupan käyvän verkossa niin vauhdikkaasti tänä vuonna, että tulos kääntyy sen ansiosta vuoden viimeisellä neljänneksellä ensi kertaa voitolliseksi.

Tuoreimmat osastosta