200103027 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lentokenttämyymälät kärsivät asiakaskadosta

Julkaistu: 29.10.2001 14:10

Syyskuun myynti Helsinki-Vantaalla viimevuotista pienempi

Lentoliikenteen matkustajamäärien putoaminen taloudellisen taantuman ja Yhdysvaltoihin tehtyjen terrori-iskujen takia näkyy jo lentokenttien myymälöissä ja tax-free-myynnissä eri puolilla maailmaa. Suomenkaan lentokentät eivät ole täysin välttyneet matkustajamäärien pudotukselta.

– Virallisia tilastoja syyskuulta ei ole, mutta alustavien tietojen pohjalta näyttää siltä, että Helsinki-Vantaan lentokentän myymälöiden syyskuun myynti on keskimäärin miinuksella viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, kertoo liiketoimintayksikön päällikkö Kari Salonen Ilmailulaitokselta.

Salosen mukaan lentoliikenteen väheneminen on ollut syyskuussa kuitenkin vielä niin pientä, ettei se riitä yksin syyksi lentokenttämyynnin laskuun. Ilmailulaitoksen mukaan Helsinki-Vantaan matkustajamäärä väheni syyskuussa edelliseen vuoteen verrattuna 2,7 prosenttia.

– Myynnin vähentyminen johtuu osaltaan myös viime kevään Schengen-järjestelyistä. Matkustajista yli 35 prosenttia siirtyy kentällä melko suoraan passittomalle Schengen-alueelle, jolloin ostoksille on hankala palata, Salonen toteaa.

– Varmasti syyskuun terrorihyökkäys Yhdysvalloissa näkyy enemmän Lontoossa ja vaikkapa Swissairin alueella, mutta kyllä syyskuun tapahtumat vaikuttavat myös Helsingissä, hän kuitenkin myöntää.

Oma vaikutuksensa lentokenttämyyntiin tulee Salosen mukaan olemaan myös Finnairin aikeilla vähentää seitsemän prosenttia lentokilometrejään. Finnair on jo ilmoittanut lopettavansa lennot Lontoon Gatwickiin ja harventavansa vuoroja New Yorkiin.

Brandituotteiden myyntiei vielä kerro ilmiöstä

Fazerin makeisten myynnissä Suomen lentokentillä ei vielä ole näkynyt laskupiikkiä, kertoo myyntijohtaja Urpo Eskola Fazer Makeisista. Mitään hälyttävää ei ole huomannut myöskään Finlandia-vodkaa markkinoivan Finlandia Vodka Worldwide Ltd:n aluejohtaja Juha Ovaska.

– Yhdysvaltojen terrori-iskuista on kulunut kohtalaisen lyhyt aika, joten trendistä on vielä vaikea saada selvää, hän toteaa.

Ovaskan mukaan tax-free- ja lentokenttämyynnissä Finlandia-vodkan päämarkkina-alue on Skandinavia ja Itämeren alue.

– Iskut näkyvät ehkä Lontoossa, Pariisissa ja New Yorkissa lentokentillä, mutta ne eivät ole päämarkkinamme. Uskon vakaasti, että Skandinaviassa matkustusinto ei ole laantunut, huomauttaa Ovaska.

Ovaska sanoo, että maailman tax-free-teollisuuden etujärjestön TFWA:n Cannesin messuilla ensi viikolla pidettävä vuosikokous tuo varmasti trendin suuntaan lisää valaistusta.

Finlandia-vodkan päämarkkina-alue on Pohjois-Amerikka, vaikka tax-free-kaupassa Amerikka ei näyttele suurta roolia. Viime vuonna 38 prosenttia Finlandia-vodkan toimituksista suuntautui Pohjois-Amerikkaan.

Ovaska pohtii, että viimeaikaiset tapahtumat bioterrorismipelkoineen saattavat vaikuttaa kuluttajien liikkuvuuteen ja esimerkiksi ravintolassakäynteihin. Amerikkalaiskuluttajan linnoittautuminen kotiinsa voi siis uhata myös Finlandia-vodkan menekkiä.

Tuoreimmat osastosta