2001012652 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Palm voisi olla Nokian osasto

Julkaistu: 29.10.2001 14:39

New Yorkin terrori-isku ja laskusuhdanne koettelevat myös kämmenmikroja valmistavaa amerikkalaista Palm-konsernia. Tukholmassa vieraillut Palmin Euroopan-toimintojen johtaja Mike Weatherley arvioikin, että kovenevat ajat johtavat alalla fuusioihin.

– Maailmassa on nyt puolisen tusinaa avainpelaajaa, ja pienimmät saattavat turvautua konsolidointiin. Meille ei yritysostoista olisi mitään hyötyä, koska olemme jo markkinajohtaja. Jonkun Toshiban tyyppisen jätin ostaminen ei ole mahdollista, Weatherley sanoo.

Erilaiset yhteistyömallit voivat kuitenkin tulla ajankohtaisiksi, sillä suuryritysten edut voidaan luoda myös alliansseilla esimerkiksi kännykkävalmistajien kanssa. Weatherley uskoo, että kännyköiden ja kämmenmikrojen tekijät hyötyvät entistä enemmän toisistaan bluetooth-teknologian ansiosta.

– Minulla on jo nyt käytössäni personal area network. Kännykkä pysyy aina taskussa, Palm on kädessä, hän esittelee henkilökohtaista verkkoaan.

Weatherleyn mielestä ei ole ollenkaan mahdoton ajatus, että Palmista tehtäisiin jossakin vaiheessa Nokian osasto.

– Toisaalta taas joku pc-yhtiökin voisi olla kiinnostunut juuri tällaisen yhtiön hankkimisesta, hän sanoo.

Weatherley ei usko, että ?mokkelokännykät? voisivat syrjäyttää kämmenmikrot, joiden valtteja ovat elegantti ulkomuoto ja kunnon ruutu. Hän perustaa optimisminsa arvioihin, joiden mukaan kämmenmikrojen myynti räjähtää nousuun viiden lähivuoden aikana. Kuluvan vuoden myyntitavoite on 20 miljoonaa laitetta, mutta jo vuonna 2005 myynti nousee arvioiden mukaan 150 miljoonaan kämmenmikroon. Kasvu keskittyy ennen kaikkea yritysmaailmaan Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Terrori-isku vei Palmin samaan tilanteeseen kuin monet muutkin eli myynti laski selvästi Manhattanin tapahtumien jälkeisinä viikkoina.

– On selvää, etteivät kämmenmikrot ole ensimmäisinä ihmisten ajatuksissa tällaisten traagisten tapahtumien aikana. Useimmat ihmiset panivat asioita uuteen tärkeysjärjestykseen, päällimmäisiksi nousivat perhe ja muu lähipiiri. Markkinat reagoivat lisäksi kielteisesti tapahtumien jälkeiseen epävarmuuteen.

Shokki on Weatherleyn mukaan kuitenkin hellittämässä ja myyntiluvut lähdössä verkkaiseen, loivaan nousuun. Talouskasvun hidastuminen leikkaa kuitenkin yritysten laitehankintoja.

– Suuret yritykset ovat meidän pääasiakkaitamme ja varovaisuus näkyy, kun yritykset alkavat leikata kustannuksiaan, Weatherley sanoo.

Hän myöntää, että markkinajohtajan asemaa pitävä Palm joutuu taistelemaan entistä verisemmin kilpailijoiden kanssa. Palmilla on nyt maailmalla 42 prosenttia kämmenmikromarkkinoista, Compaqilla 11 prosenttia.

Tuoreimmat osastosta