200109613 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomalainen ruokaviention taas myötätuulessa

Julkaistu: 29.10.2001 14:50

Yritykset esittelevät tuotteitaan Kölnin elintarvikemessuilla

Suomalaisten elintarvikkeiden vienti vetää tänä vuonna ennätysmäisen hyvin. Tammi–heinäkuussa elintarvikevienti kasvoi edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna 14 prosenttia 3,3 miljardiin markkaan.

– Koko vuonna päästään arviolta kuuteen miljardiin markkaan eli samalle tasolle kuin huippuvuonna 1997. Välillä vienti putosi jo 4,8 miljardiin markkaan, sanoo Elintarviketeollisuusliiton johtaja Lea Lastikka.

Erityisen positiivista on Lastikan mukaan se, että vienti on lisääntynyt perinteisten Venäjän markkinoiden lisäksi laajemmallekin EU-maihin. Kasvun takana ovat hänen mielestään ennen kaikkea yritysten omat vientiponnistukset ja osittain myös yritysostot ulkomailta, kuten Atrian tapauksessa.

– Suomessa aletaan myös oppia mitä kannattaa viedä, Lastikka arvioi Kölnin Anuga-elintarvikemessuilla Saksassa.

Euroopan vientiään on kasvattanut muun muassa Valio, joka sai tunnetuimmat juustonsa Saksan markkinoille syyskuussa.

– Marktkauf-ketjulla on 110 Prisman tyyppistä markettia ympäri Saksaa sekä 40 pienempää myymälää, kertoo Keski-Euroopan markkinoista vastaava vientijohtaja Jyrki Heinimo.

Alkuvaiheessa on puhuttu vuoden kokeilusta, ja neuvotteluja käydään muidenkin kauppaketjujen kanssa.

Saman ketjun kauppoihin on ensi huhtikuussa tulossa myös laajemmat suomalaisten elintarvikkeiden esittelyviikot, kertoo Sirpa Savasmaa Finprosta.

Pansuola aloittaaSaksan kaupoissa

Kreikassa Valio on saanut puolessatoista vuodessa juustonsa kaikkien suurimpien kauppaketjujen hyllyille. Kreikkalaiset syövät kotimaisen fetan lisäksi paljon muitakin juustoja ja tuovat ulkomailta vuodessa 60 miljoonaa kiloa edamin ja goudan tyyppisiä lehmänmaidosta valmistettuja juustoja.

Saksan markkinoille Suomesta on lähdössä myös pansuola. Terveyssuola on saanut kahden kuukauden testijakson Rewe- ja Kaiser?s Drugstore -ketjuissa Kölnissä, kertoo valmistaja Oriolaa Saksassa edustava Christoph Kuhlmann.

Pyrkimyksenä on päästä myös teollisuuspuolen markkinoille samoin kuin Suomessa, jossa pansuolaa käytetään jo noin tuhannessa eri elintarvikkeessa.

Leipäpakasteetsuosittuja

<"Teksti, ei sis.">Vaasan&Vaasan juhlii Anuga-messuilla 50-vuotista vientitaivaltaan. Finncrisp-hapankorppuja menee 30 maahan ja Ikealle valmistettavaa Siljans-näkkileipää peräti 40 maahan.

– Näkkileivän, hapankorppujen ja pakasteleivonnaisten tuotannosta kolmasosa menee vientiin, kertoo convenience bakery products -sektorin johtaja Magnus Johanson.

Paraikaa yhtiö on lanseeraamassa Kotiuunin-kahvileipäpakasteitaan Ruotsiin. Kotimaassa tämän sektorin markkinat kasvavat 60 prosenttia vuodessa, ja leivonnaispakasteet ovat nousseet jäätelön jälkeen toiseksi myydyimmäksi pakastetuotteiden ryhmäksi.

Aivan uusia tuotteita maailman suurimmilla elintarvikemessuilla esittelivät muun muassa Fazer ja Scann Egg. Fazerin terveysvaikutteisten leipien ja hapankorppujen sarja I love tulee kotimaankin markkinoille vasta ensi vuoden alussa.

Tuoreimmat osastosta